"Ik kan het niet alleen!"

AB 2023 .jpg
Jan-Willem vd Vijver plek 2 - foto staand.jpg
Door Jan-Willem van der Vijver op 9 november 2023 om 14:00

"Ik kan het niet alleen!"

"Het loskomen van een verslaving, het bestrijden van armoede, in actie komen voor Gods Schepping en het creëren van gelijke kansen voor iedereen; dit kunnen we niet alleen!" Zojuist heeft fractievoorzitter Jan-Willem van der Vijver namens ChristenUnie Katwijk de Algemene Politieke Beschouwingen uitgesproken en vraagt aandacht voor deze belangrijke thema's.

“Ik kan het niet alleen. Ik heb het geprobeerd. Gedaan wat ik kan. Maar alles gaat verkeerd. En ik kan het niet alleen”. Een gedeelte uit een lied van ‘De Dijk’. Het wordt hier uitgeschreeuwd, wat? Eenzaamheid, angst, frustraties. Uit 1989, maar zo actueel. Het loskomen van een verslaving, het bestrijden van armoede, in actie komen voor Gods Schepping en het creëren van gelijke kansen voor iedereen; dit kunnen we niet alleen!

41% van onze inwoners geeft aan zich eenzaam te voelen. Toen Adam in het Paradijs was zei de Heere God: “Het is niet goed dat de mens alleen is; Ik zal een hulp voor hem maken als iemand tegenover hem”. We kunnen het dus niet alleen. Als ChristenUnie geloven wij in omzien naar elkaar, wij geloven in een samenleving die zich niet neerlegt bij dit soort percentages. Wij geloven dat we moeten doen wat in ons vermogen ligt om te verbinden en het samen te doen. Wij geloven niet dat we vanuit het gemeentehuis alle problemen in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg kunnen oplossen.

Er zijn tientallen onderwerpen waar we aandacht voor zouden willen vragen. Maar tijd is een belemmerende factor. Ik wil u graag meenemen langs een aantal thema’s waar volgens ons urgentie op zit en actie vereist is! Veiligheid, het zorginfarct, Gods schepping en het onderwijs.

Voor ons ligt de begroting 2024. Het is goed dat dit college een degelijk financieel beleid blijft voeren in tijden van onzekerheid. De keuzes van een nieuw kabinet zullen zich doorvertalen in onze gemeentefinanciën. We hebben een stevige basis nodig om de toekomst aan te kunnen.

Veiligheid
Wat hebben we het afgelopen jaar niet meegemaakt in Katwijk!? Liquidatie, steekpartijen, explosies bij woningen; drugsgerelateerde, zware criminaliteit. Grotestedenproblematiek zoals wij daar al vaker aandacht voor hebben gevraagd. Er zijn hier unieke integrale samenwerkingen op het gebied van preventie, zoals het Platform Kocon en dat is goed. Tegelijk is alleen preventie niet de oplossing. De ChristenUnie wil een stevige, repressieve aanpak zodat we op alle fronten strijden tegen drugsoverlast en criminaliteit. We dienen straks samen met D66 Katwijk een amendement in op dit punt. Grotestedenproblematiek vergt een vooruitstrevend veiligheidsbeleid waarbij we een leidende rol hebben in de regio. We lezen in de voorliggende begroting: “De inzetbare politiecapaciteit in onze gemeente is gedaald tot circa 50% van de oorspronkelijke beschikbare formatie." "De veiligheid op straat kan niet meer worden geboden zoals de gemeenschap gewend was en toezichts- en handhavingstaken kunnen niet of nog slechts met grote moeite worden vervuld”. Dit is niet een gegeven waar we ons bij moeten neerleggen; dit kunnen we niet alleen. Wij komen straks met een motie op dit punt over de politiecapaciteit.

Ook zien we dat er veel meer taken bij onze BOA’s terechtkomen, de gemeentepolitie anno 2023. Waarom rusten we onze BOA’s niet beter uit en geven we ze niet meer bevoegdheden? Laten we daar op inzetten. De mentale weerbaarheid van onze jongeren staat onder druk. Ik zeg het even plat: “Veel jongeren zitten in de shit”. Er is veel depressiviteit. Het is voor velen heel normaal om het dan te zoeken in alcohol en drugs. De ChristenUnie wil daar een hoopvol perspectief tegenover plaatsen. Een maatschappelijk gesprek moet op gang komen over mentale gezondheid. Wat zien we daar nu in Katwijk concreet aan gebeuren? Wat doet het college concreet op dit thema?

Zorginfarct
We zitten middenin een zorginfarct! Alles zit op slot. Overal wachtlijsten en personeelstekorten en iedereen kijkt naar iedereen. Er is geen tijd om op de handen te blijven zitten. Actie is noodzakelijk.

Er lijkt weinig urgentie als het gaat om het realiseren van een relatieloket. In deze periode zou dat worden gerealiseerd. Wat ons betreft had dit loket er al moeten zijn. Hoe kan dit? Uit studies blijkt dat een gedeelte van de zorgvragen in de jeugdhulp een direct verband heeft met echtscheidingen.  Preventie op meerdere gebieden dus; actie wat ons betreft en we komen op dit punt straks met een motie.

De ChristenUnie heeft vorig jaar om deze tijd een motie ingediend voor een dementie vriendelijke gemeente. Er ligt nu een jaar later een raadsbrief hoe er uitvoering gegeven gaat worden aan die motie. In 2025 zal dit worden ingevoerd. We hebben begrip voor de hoge werkdruk en het tekort aan personeel, maar graag actie.

Er zijn mooie initiatieven binnen onze gemeente, denk aan maatjes op maat, waarbij mensen sociaal contact kunnen vinden. Het zal altijd een uitdaging blijven om ook zorgmijders te vinden. Wij vragen het college ook het komende jaar actief te blijven in het faciliteren van acties om eenzaamheid tegen te gaan.

Er is nog steeds winst te behalen in de organisatie van zorg. Ook binnen onze gemeente. Waarom is een dagbestedingslokaal na 15.30 uur leeg, terwijl BSO daar best gebruik van kan maken? En zo zijn er talloze voorbeelden. Kan er vaker ontschot worden? Welke stappen neemt het college hierin? En wanneer verwacht men concrete resultaten?

Gods Schepping
Op basis van gegevens uit 2021 is Katwijk uitgeroepen tot de minst groene gemeente van Nederland. We zijn een versteende gemeente. Vorige week zaterdag fietsten we met onze afdeling door onze gemeente en hebben we weer diverse plekken gezien waar er mogelijkheden zijn om te vergroenen en bomen te planten. Hoewel er in het groenstructuurplan wel enkele plekken zijn genoemd waar bomen kunnen worden geplant, zijn er nog veel meer plekken in onze gemeente waar dit heel makkelijk kan. Dit zijn wat ons betreft Quick Wins en wij dienen daar een motie voor in. Desnoods vragen jullie onze fractiegenoot Niels Haasnoot om te helpen, hij is zelfs bereid om die bomen hoogstpersoonlijk te planten, vandaag nog! Dit vergt wat ons betreft actie en we komen dan ook met een motie hieromtrent.

We horen de laatste tijd helaas veel over grondstoffen die gebruikt worden en slecht voor mens en milieu blijken te zijn. Zo is dat ook op onze voetbalvelden. Ruim 20.000 versnipperde autobanden per kunstgrasveld worden er gebruikt en we lijken er maar niet bij na te denken wat de gevolgen hiervan zijn!? Er zijn zoveel duurzame alternatieven; aan de slag wat de ChristenUnie betreft. We dienen hier straks een motie voor in.

Onderwijs
Ooit klonk hier regelmatig in de raadszaal: “niemand tussen wal en schip”. Hoe is dat nu als we denken aan jongeren die thuis zitten en geen onderwijs ontvangen? Jongeren die op een wachtlijst staan voor hulp, maar waar nu niets voor is? In de begroting lezen we: "Ieder kind heeft recht op onderwijs." Gemeente Katwijk wil alle kinderen gelijke kansen bieden op zo goed mogelijk, passend en eigentijds onderwijs". We spreken zelfs de ambitie uit dat geen kind meer mag thuis zitten, maar kunnen wij, kan het onderwijsveld dit wel waarmaken? Wat doet het college hieraan?

Voor indicatie en passend onderwijs zijn enorme wachtlijsten. De ervaringen van ouders die wij horen laten zien dat het realiseren van een passend aanbod, doorgaans maanden, zo niet langer kan duren. En voor met name kinderen uit het primair onderwijs missen wij een vangnet. Wij vragen het college om op te komen voor deze groep kinderen. Om een voortrekkersrol te pakken en met het onderwijs en zorginstellingen te spreken of er voor deze groep kinderen praktische hulp te organiseren is. Wij denken bijvoorbeeld aan een lokale time-out klas waar een vastgelopen leerling in het reguliere basisonderwijs zonder indicatie, zonder wachtlijst terecht kan. In een gemeente van onze omvang moet iets te organiseren zijn met elkaar. Niemand kan dit alleen. Wij willen actie zien en dienen een motie in op dit thema.

Tot slot
Ook het college kan dit allemaal niet alleen. Het is mooi om te zien dat er veel samenwerking is tussen politieke partijen en dat we samen optrekken om Katwijk elke dag een stukje beter te maken. We zijn dankbaar dat veel goed gaat in onze gemeente, dat het hier fijn wonen is en dat het college op een aantal gebieden heel ambitieus is, zoals het bouwen van betaalbare woningen, duurzaamheid, personeel en organisatie en het bestrijden van armoede. We wensen het college Gods onmisbare zegen toe.

De volgende voorstellen hebben wij ingediend tijdens de begrotingsraad:

• Amendement om meer geld te verschuiven richting repressie in plaats van alleen preventie (ingediend door Jan-Willem van der Vijver)
  • Amendement om 100.000 euro vrij maken voor Top 50 aanpak Gouda (ingediend door Jan-Willem van der Vijver)
  • Motie om een relatieloket uiterlijk in 2024 gerealiseerd te hebben (ingediend door Ben van der Plas)
  • Motie om de gemeente een voortrekkersrol te laten vervullen als het gaat om een vangnet voor thuiszitters (ingediend door Geesje Haasnoot-de Mooij)
  • Motie om binnen enkele maanden bomen te planten op enkele quick-win-locaties (ingediend door Niels Haasnoot)
  • Motie om rubbergranulaat op kunstgrasvelden per heden uit te faseren (ingediend door Niels Haasnoot

Labels: , , , ,