Meerderheid van de gemeenteraad stemt voor motie Kinderpardon

84263E4E-470E-4E3A-ADED-7EF5B3E5A24B.jpegdonderdag 24 mei 2018 14:26

Afgelopen donderdag heeft de ChristenUnie een motie over het Kinderpardon ingediend. Met deze motie wil de ChristenUnie dat de gemeenteraad van Katwijk de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid oproept om te komen tot een oplossing voor de in de gemeenschap gewortelde kinderen die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven. Dit kan bijvoorbeeld door de versoepeling van regels en een verbeterde procedure. De motie werd mede ondertekend door de PvdA, CDA, D66 en GB en kreeg steun van KiesKatwijk. Met de steun van deze partijen heeft de motie het gehaald. De SGP, VVD, DURF en Hart voor Katwijk stemden tegen de motie.

De ChristenUnie diende de motie in omdat vanuit de Katwijkse samenleving steeds vaker vragen komen over wat de politiek kan betekenen voor de kinderen die al langer dan vijf jaar in het AZC in Katwijk verblijven. De ChristenUnie wil opkomen voor kinderen die in Katwijk geworteld zijn, onze taal spreken, hier naar school en kerk gaan, sporten en studeren.

De motie van de ChristenUnie was een reactie op de internetactie van Frank van Delft en Martin Noort, waar zij burgers van Katwijk oproepen hun handtekening te plaatsen voor een soepeler Kinderpardon. Meer dan vierhonderd handtekeningen zijn door de inwoners van de gemeente Katwijk geplaatst. De petitie werd voorafgaand aan de raadsvergadering overhandigd aan de plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad.

De ChristenUnie is dankbaar dat in onze gemeenschap veel wordt gedaan voor de gezinnen in het AZC. Veel vrijwilligers zetten zich in voor deze groep met veel liefde en aandacht. De politiek kan niet achterblijven en doet daarom via deze motie een oproep aan de staatssecretaris.