Wethouder Klaas Jan van der Bent opent nieuwe rotonde

B6139022-A694-4CA3-8107-A620C51DDBA8.jpegvrijdag 08 december 2017 15:05

Op 7 december heeft wethouder Klaas Jan van der Bent de nieuwe rotonde op de kruising Noordwijkerweg – Voorhouterweg geopend. Op een met ballonnen versierde quad heeft hij de rotonde 'ingewijd' door symbolisch het eerste rondje te rijden. Ondanks het slechte weer volgens de wethouder toch een mooie dag: ‘In relatief korte tijd is het kruispunt omgevormd tot rotonde, waardoor het verkeer op deze plek een stuk beter afgewikkeld wordt. We zijn trots op hoe het er nu uitziet, en we krijgen veel positieve reacties van de buurtbewoners. Als weggebruiker merk je gelijk het effect van een betere doorstroming. Zeker als de rotonde verder is aangekleed met groen en een kunstwerk hebben we er in Rijnsburg weer een mooie plek bij’.

In de afgelopen maanden is de kruising Noordwijkerweg/Voorhouterweg omgevormd tot een rotonde. Doel hiervan is een betere afwikkeling van het verkeer, vooral vanaf de zijwegen. Tegelijkertijd vermindert de rotonde de snelheid op de Noordwijkerweg voor de overgang naar de 30 km zone, waarvan het begin verlegd is tot vóór de brug over het Oegstgeesterkanaal. Het fietsverkeer wordt met een nieuw fietspad om de rotonde heen geleid. De komende weken worden alleen nog afrondende werkzaamheden uitgevoerd, waar het verkeer weinig last van zal hebben.

Kunstwerk
Voor de inrichting van de middencirkel wordt een kunstwerk ontworpen, dat gecombineerd met groen wordt geplaatst. Op dit moment wordt de keuze van het kunstwerk in overleg met de bewoners die hieraan meewerken, gemaakt. Totdat het kunstwerk gemaakt en geplaatst is, wordt de middencirkel van de rotonde met gras ingezaaid.

Voorbereiding rotonde bij Middelmors
Met de aanleg van de rotonde Noordwijkerweg is de gemeente nog niet klaar in Rijnsburg. Wethouder Klaas Jan van der Bent: ‘Met alle ontwikkelingen in bedrijvigheid en woningbouw die in dit deel van Rijnsburg plaatsvinden, is het zaak ook goed naar de verkeerssituatie te kijken. Als er meer mensen komen wonen, wordt het gewoon drukker op de wegen en daar moet je op inspelen. Ook mist het sierteeltgebied Trappenberg-Kloosterschuur een goede ontsluiting. Daarom gaan we nu de aanleg van een tweede rotonde voorbereiden, even verder op de Noordwijkerweg bij het sportpark Middelmors’. Ook bij het ontwerp van deze rotonde zal de omgeving weer worden betrokken.