ChristenUnie en CDA: Stop vandalisme bij onze sportclubs

WP_20160404_006-2dinsdag 21 augustus 2018 14:35

De situatie op sportpark de Middelmors gaat de laatste weken zienderogen achteruit. Het vandalisme dat tijdens onbemande uren plaatsheeft, brengt steeds meer schade aan de thuishaven van Rijnsburgse Boys aan. Naast het gebroken glaswerk en scootersporen op de velden en de vernielingen daaromheen worden er steeds meer lege zakjes marihuana en sinds kort ook lachgaspatronen gevonden.

Laatst probeerden enkele hangjongeren zelfs de daken van het kantinegebouw te betreden. “Een volslagen onwenselijke situatie”, aldus CDA-fractievoorzitter Barend Tensen. “Het voetbalseizoen staat weer voor de deur. Normaal gesproken een vreugdevolle periode voor jong en oud, nu maakt de club zich terecht zorgen. Eerder meldden ook de buren, korfbalvereniging Madjoe en de Rijnsburgse IJsclub, overlast en schade van ongewenste bezoekers. Zeker nu het weer eerder donker gaat worden ontstaat het risico dat er overlap ontstaat met de vertrekkende jeugd nadat ze getraind hebben en het moment dat de hangjongeren aankomen.” Op dit moment voelen bestuursleden zelfs de noodzaak om per toerbeurt het terrein, in ieder geval tot 21:00 uur 's avonds, te controleren. Dit heeft gelukkig effect, toch zoekt de vereniging druk naar een permanente oplossing. Het afgelegen karakter van het terrein blijft ernstig vandalisme in de hand werken.

Enkele weken terug vroeg het CDA er samen met ChristenUnie al aandacht voor bij het college. Specifiek worden er vragen gesteld over de mogelijkheden om een permanente beheerder in de leegstaande ruimte boven de kantine te vestigen, een initiatief van Rijnsburgse Boys zelf. Het is nog even afwachten op de reactie van het college. Ton de Vries (fractievoorzitter CU): "Hoe dan ook is het noodzakelijk dat hier snel een oplossing voor komt. Veiligheid is een absolute basisvoorwaarde en van de sportaccommodaties in onze gemeente blijf je gewoon af."