Kanttekeningen WMO-beleidsplan

dinsdag 06 november 2007 21:23

Het WMO-beleidsplan is in de Commissie Welzijn van 9 oktober besproken. De ChristenUnie heeft een aantal kritische kanttekeningen geplaatst over dit belangrijke onderwerp.

Algemene aandachtspunten

Voor de ChristenUnie is de samenhang in het zorgaanbod al jaren lang een punt van zorg. Het is niet de eerste keer dat de ChristenUnie dit punt bespreekbaar maakt.  Een goede samenhang in de zorg is belangrijk voor de burger, die veel minder het gevoel krijgt van het kastje naar de muur gestuurd te worden. Belangrijk voor de samenwerking tussen de gemeenteambtenaren en de partners in de zorg, wat natuurlijk kostenbesparend werkt.

De samenwerking met de kerken kan op een aantal terreinen (jeugd, ouderen, diaconieën (schuldhulpverlening) en vrijwillige thuiszorg) verbeterd worden en de ChristenUnie adviseert het college om hierin stappen te ondernemen. Neem als college zelf het initiatief.

De ChristenUnie is van mening dat duidelijke, scherpe doelstellingen ontbreken.

Op de verschillende domeinen wil de ChristenUnie:

• Meer mogelijkheden voor kinderen om te sporten in eigen wijk.
  • De wijkregisseur meer zichtbaar.
  • De gemeente samen met partners zoeken naar nieuwe verbanden en structuren die leiden tot vanzelfsprekende betrokkenheid en zorgzaamheid in de lokale samenleving, in de wijken.
  • Nadenken over het inzetten van buurtbudgetten: niet teveel praten maar gewoon doen (in samenwerking met de wijkregisseur)
  • Opbouwwerk inzetten om kennis en talenten van inwoners te inventariseren en te mobiliseren
  • Niet alleen Sport of Straat en Jongeren op Straat handhaven, maar kijken naar mogelijkheden die misschien effectiever zijn
  • Meer ouderbetrokkenheid
  • Meer en betere voorlichting aan ouders door de cursus durf neen te zeggen tegen je kinderen (bijvoorbeeld alcoholgebruik onder jonge kinderen)
  • Het moet niet alleen onze zorg zijn dat gebruiken (alcohol en drugs) overlast geeft, het moet de gemeente meer een zorg zijn waarom jongeren gebruiken. Wat veroorzaakt gebruik van alcohol en drugs bij de jongeren als het hun gezondheid aangaat en als er een verslaving ontstaat.
  • Sluitende netwerken (zie de pilot van Middelburg)
  • Tweede kans beleid voor jongeren die in de gevangenis zijn terechtgekomen: nazorg ex-gedetineerden. Een aantal gemeenten heeft al een coördinatiepunt dat zich bezig houdt met begeleiding van ex-gedetineerden. Vanuit Kocon is al diverse malen hiervoor aandacht gevraagd. Het WMO beleidsplan biedt kansen.

Het doel van het college moet zijn om te zorgen voor een bloeiend vrijwilligersklimaat, waarin organisaties en individuele vrijwilligers zich gewaardeerd en ondersteund weten. Het college moet niet gaan voor een stabiel aantal vrijwilligers maar juist voor een groeiend aantal vrijwilligers.

Ook bij dit onderdeel is een terugkerend aspect dat samenwerking en afstemming ontbreekt.

Mantelzorgers

• Beeldvorming veranderen en herkenning en erkenning van mantelzorgers vergroten
  • Organisaties moeten informatie afstemmen, bundelen en zodanig aanbieden dat de mantelzorgers zich aangesproken voelt
  • Goede informatie en ondersteuning, bijvoorbeeld een hulplijn voor mantelzorgers
  • Meer afstemming en samenwerking tussen organisaties op het gebied van de mantelzorg
  • Goede communicatie tussen professionals, vrijwilligers en mantelzorgers

Vrijwilligers

• In samenwerking met vrijwilligersorganisaties de mogelijkheden onderzoeken om buurtgericht vrijwilligerswerk te organiseren
  • Maatschappelijk ondernemen verstevigen (gemeente, bedrijven, scholen en jongeren gaan samen aan de slag om hun maatschappelijke betrokkenheid onderling te vergroten)
  • Een projectmatige aanpak voor jonge vrijwilligers. Jongeren positief inschakelen, maar zorg dan ook voor faciliteiten

Mensen met een hulpvraag moeten zo snel, effectief en efficiënt mogelijk de juiste zorg en ondersteuning krijgen. De gemeente heeft gekozen voor een zorgloket. Prima, maar

• Zorg dat de niet mondige cliënt voldoende ondersteuning krijgt
  • Weet het college alle cliënten te vinden die niet zelfredzaam genoeg zijn (vindplaatsen)
  • Er zal een goedwerkende interventie nodig zijn
  • Meer aandacht voor gezond gedrag
  • Duidelijke aanpak overgewicht kinderen
  • Versterken van bemoeizorg en schoolgezondheidsbeleid
  • Ontwikkelen van gezondheidsbevordering van ouderen
  • Snelle realisering van dak- en thuislozen opvang
  • Preventief meewerken (met partners) dat burgers hun woningen niet worden uitgezet.
  • Meer aandacht voor schuldhulpverlening in samenwerking met kerken en andere organisaties

De WMO biedt kansen om samen met burgers en partners te bouwen aan de saamhorigheid binnen de gemeente. De ChristenUnie is van mening dat de rol van de kerken hierin mag worden vergroot. Samenwerking en afstemming met de kerken is onmisbaar in een gemeente als Katwijk, waarin zoveel vrijwilligers, vanuit verschillende disciplines en kerken een belangrijke rol spelen.