Algemene Beschouwing 2007 – ChristenUnie Katwijk

donderdag 08 november 2007 16:30

Donderdag 8 september is de begroting voor 2008 behandeld. Tijdens deze raadsvergadering zijn de Algemene Beschouwingen uitgesproken. De integrale tekst is hier weergegeven.

Katwijk is een mooie gemeente waar we trots op mogen zijn. We zijn dan ook dankbaar voor de zegeningen die we hebben ontvangen. Er is ruimte om problemen aan te pakken en dat zet ons aan tot werk. Want van een ieder aan wie veel gegeven is, zal veel gevraagd worden. Zeker als we kijken naar de toekomstige ontwikkelingen.

De grote maatschappelijke ontwikkelingen zullen niet aan Katwijk voorbij gaan. De effecten van de klimaatsverandering merken we direct als binnenkort de kustverdediging hier wordt aangepakt. Ook de vraagstukken rondom leefbaarheid, wonen, mobiliteit en welzijn zullen in Katwijk gaan spelen. Daarnaast hebben de technologische ontwikkelingen een voortdurende impact op onze samenleving.

Visie en leiderschap.

Hoe de toekomst zich zal vormen is nog onduidelijk maar de vragen tekenen zich al af. Om hier een visie op te geven vereist leiderschap. Leiders vormen met hun visie een beeld van dat wat men wil verwezenlijken. Dit inspireert mensen om daaraan bij te dragen. Mensen identificeren zich hiermee als het past bij hun eigen kernwaarden, datgene wat men juist en goed vindt. Het is belangrijk om dit te benoemen. Scherpe kantjes moet je dan koesteren. Dat vormt het eigen karakter. Zonder kantjes wordt het glad en vlak. Zoutloos.

De Katwijkse identiteit wordt voor een belangrijk deel gevormd door de christelijke traditie. Een visie op de toekomst moet hier op aansluiten. Vaak wordt echter de negatieve benadering gekozen. Daar waar het geloof voor velen vernieuwend en bevrijdend is wordt het weggezet als beperkend en iets van vroeger. Dit schaadt onze identiteit.

De ChristenUnie wil hier voor waken. Wij zijn er van overtuigd dat onze christelijke overtuiging juist het welzijn van deze samenleving dient. Daarom willen wij deze identiteit niet alleen bewaren maar zelfs versterken. De sterke punten van Katwijk zullen in de toekomst het verschil maken.

Het opstellen van de Brede Structuur Visie mag gezien worden als een eerste poging tot visievorming. De aanleiding was de hoeveelheid aan ruimtelijke claims op Katwijks grondgebied. Vandaar dat de nadruk lag op infrastructuur en gebouwen.

Veel van de hoofdlijnen van de hierboven genoemde vraagstukken zijn nog onderbelicht in deze raad. Het debat mag zich niet alleen bezig houden met de dagelijkse gang van zaken. Verder kijken dan de waan van de dag is randvoorwaardelijk voor een blijvende kwaliteit van leven in Katwijk.

Bestuur

In Katwijk heeft het dualisme nog niet gebracht wat er van wordt verwacht. Dat ligt ook aan de mensen die er invulling aan geven, wat wij ons als raad mogen aantrekken.

De raad concentreert zich op kaderstelling, vertegenwoordiging en controle en het college concentreert zich op het bestuur. Dat is bij deze begroting helaas niet gelukt. Door het ontbreken van een kadernota valt de controlefunctie geheel in het water.

De wethouder vertaalt het politieke debat naar het beleid en vice versa. De uitvoering van het beleid wordt van de raad afgeschermd. Dit vereist wel de juiste controlemiddelen voor de raad. Vooral in de interactie met de raad kan het huidige college nog een verbeterslag maken.

Bestuurskracht

Een van de belangrijkste redenen om te fuseren was de bestuurskracht. Met een omvang van ruim 60.000 inwoners is Katwijk een belangrijke, zo niet de belangrijkste, speler in de regio. (Zeker nu Leiden op dit moment bestuursarm is.) Bestuurskracht moet echter wel worden ingevuld door de bestuurder.

Kijken we naar de ontwikkelingen rond de Elsgeesterpolder dan maken wij ons zorgen. De regionale afspraken over de plaatsing van het ´glas´ zijn zeer belangrijk. En inderdaad, deze afspraken worden niet goed nageleefd. Wij betwijfelen of het verstandig is om te gaan dreigen met het opzeggen van het Pact van Teylingen en de Knoop Leiden West of met het ingrijpen van de provincie. Kunnen we de consequenties van deze ferme taal wel overzien? De ChristenUnie is van mening dat je als sterke speler in de regio verbinding zoek met de gemeenten om ons heen. Bestuurswijsheid zou hier op zijn plaats zijn. Hoe heeft het college hier invulling aan gegeven?

Vrijwilligers

Het vrijwilligerswerk in deze gemeente is goed ontwikkeld en is daarmee een van de sterke punten van Katwijk. Het is dus van belang om op dit punt beleid te ontwikkelen om dit verder te versterken. Dit beleid is echter verspreid over verschillende beleidsvelden. Er zijn geen overkoepelende instrumenten beschikbaar. Welke instrumenten gaat de gemeente inzetten om het mensen makkelijker en aantrekkelijker te maken zich in te zetten als vrijwilliger?

Jeugd en gezin

De WMO moet ertoe bijdragen dat betrokkenheid onder burgers zal toenemen. Een goede mogelijkheid is om aan te sluiten op de breed aanwezige kerkelijke betrokkenheid van mensen. Belangrijke gebeurtenissen in het leven zoals huwelijk en geboorte kennen vaak een kerkelijke ceremonie. Bij het huwelijk zou rondom de gemeentelijke ceremonie meer aandacht besteed kunnen worden aan de verantwoordelijkheid voor een duurzame relatie.

Bij de geboorte van kinderen is de aangifte op het gemeentehuis helaas vaak een vrij kale administratieve handeling. Het zou mooier zijn om op een speciaal aan te wijzen dag beide ouders hierbij te betrekken. Maak er een feestelijke bijeenkomst van met een aantal ouders. Leg met elkaar een belofte af dat ouders verantwoordelijk zijn voor de opvoeding en de overheid ze daarin zal bijstaan (zie ook het verdrag betreffende de rechten van het kind). Een prachtig moment om als overheid op het eerste moment betrokkenheid te tonen.

In onze gemeente wordt veel gedaan voor jongeren. Projecten zoals Sporten op Straat en Jongeren op Straat worden elke keer trouw genoemd in de begroting en de beleidsplannen. Het meten van het effect van dit beleid is lastig maar noodzakelijk om in te zien of er iets veranderd moet worden. Denk aan de inzet van jongerenwerkers of het gebruik van de beschikbare ruimtes. Een integrale benadering vereist inzicht in de verschillende groepen en aansluitende leeftijdscategorieën. Helpen we de jongeren om op een positieve manier door het leven te gaan, of is het een avondje sporten en dan weer over tot de orde van de dag? Wij denken dat er kansen liggen in de samenwerking met Youth For Christ. De gemeente moet op dit onderwerp niet verslappen maar kritisch blijven. Het gaat ten slotte om de jeugd, de toekomst van Katwijk.

Gezondheid

De ChristenUnie is dankbaar voor de verantwoordelijkheid die ze heeft gekregen om dit land mee te regeren. Wij zijn dan ook blij met de trend om meer aandacht te besteden aan de gezondheid van jongeren. Zo komen er steeds meer ideeën in het kader van de bestrijding van drankmisbruik onder jongeren die de overheid in staat stelt daar tegen op te treden. Er wordt gesproken over het verbod op het bezit van alcohol voor jongeren onder de zestien jaar, het verhogen van de verkoopleeftijd van zestien naar achttien jaar en het strafbaar stellen van het onder invloed de straat op gaan. Dit laatste als middel tegen het indrinken. In Katwijk is er gelukkig veel aandacht voor dit probleem. De ChristenUnie wil dat we bij de uitvoering van deze ideeën ook een voortrekkersrol spelen.

Veiligheid

Dit college heeft de intentie om de harde horeca in Katwijk uit te breiden. Deze doelstelling heeft men afgesproken in het College Beleidsplan. Hierbij werd als uitgangspunt genomen dat de overlast die er was voorafgaand aan het horeca convenant niet terug mag komen. In de begroting is dit weggelaten. Kan het college aangeven of dit uitgangspunt nog wordt gehanteerd?

Leefbaarheid

Een groene natuurlijke omgeving bevordert de leefbaarheid enorm. Helaas is binnen de Katwijkse woonkernen het groen soms ver te zoeken. Ook het onderhoud heeft vanuit de fusie nog geen positieve effecten opgeleverd. Verbetering blijft hier uit. Sterker nog, er worden nog steeds meer bomen gekapt dan geplant. Per saldo verdwijnt er dus groen uit de gemeente. Dit college heeft de ambitie om dit na 2010 terug te draaien. Pas over 3 jaar (als er een ander college zit!) komen er bomen bij. Dit college zal dus gedurende haar zittingstermijn wederom meer groen uit onze gemeente verwijderen dan dat er bijkomt. Bravo. De ChristenUnie is hier fel tegenstander van en vindt dat er bij elke kapvergunning een plicht tot herplanten moet worden opgelegd.

Wijkgericht werken en leven

De ChristenUnie pleit al langer voor het bestemmen van minimaal 3% van de ruimte in nieuwe bouwplannen voor spelen. Deze speelruimte wordt steeds belangrijker voor de ontwikkeling van de kinderen in een wijk. Zeker nu ook overgewicht bij kinderen een groter probleem wordt. Durf hier in te investeren en laat de speelruimte niet het kind van de rekening worden. Misschien is er een mooie win-win situatie te creëren door de bewegingsruimte in de wijken en het groen met elkaar te combineren?

Parkeren

Parkeren blijft een gevoelig onderwerp. Een ieder wil zijn auto het liefst voor de deur. De gemeente heeft maar beperkte middelen om bij knelpunten in te grijpen. De Boulevard (met het centrum) zal zo’n knelpunt worden door de gewijzigde aanpak van de reconstructie van de Boulevard en de verminderde parkeercapaciteit op de Noordduinen. Om de vinger aan de pols te houden willen wij van het college een parkeerbalans zien. Daarin moet duidelijk worden wat de effecten zijn van de ontwikkelingen op de parkeercapaciteit rond de Boulevard, door de tijd heen. Provisorische oplossingen zijn volgens ons noodzakelijk. Hierin kunt u overigens direct de parkeercapaciteit voor fietsen meenemen. Goede ideeën m.b.t. een (evt. bewaakte) stalling zijn welkom.

Onderhoud fietspaden

De ChristenUnie heeft vaker opgeroepen tot verbetering van de kwaliteit van de fietspaden. In de begroting zien wij niet direct dat u deze zorg ook deelt. Het lijkt alsof u extra geld besteedt aan onderhoud maar we hebben geen idee of dit bij de fietspaden terecht komt. Wij willen voorstellen om het abstracte begrip ‘ verharding ‘ met de bijbehorende meetwaarden te vertalen naar fietspaden, voetpaden etc.

Economie & Toerisme

De onderwerpen economie en toerisme zijn belangrijk voor Katwijk. Helaas is er geen nieuw beleid geformuleerd. Volgens de begroting is de oorzaak een zwakkere economische afdeling. Hoe het college dit gaat verhelpen is echter niet terug te vinden. Heeft u hier een verklaring voor?

Op het gebied van toerisme blijven de ambities ook beperkt tot nota’s, kanskaarten en een nieuwe marketeer. Dit terwijl er best al hele concrete ideeën zijn gelanceerd om hier invulling aan te geven. Onze eigen burgemeester heeft al een lans gebroken voor een standbeeld voor Willibrord en Gemeentebelangen voor het toeristisch thema ‘Brittenburg’ . We zouden die laatste graag wat oprekken tot het hele Romeins historisch gedachtegoed. Buiten Katwijk wordt er vaak genoeg over de Limes gesproken. Binnen onze gemeente is daar echter bar weinig van terug te vinden.

Mobiliteit

Mobiliteit is zeer belangrijk voor Katwijk. Verkeerde keuzes betekent stilstand en daarmee een ramp voor de plaatselijke economie en het toerisme. De infrastructuur rondom Katwijk moet goed geregeld zijn voordat er gebouwd wordt. Dat geldt niet alleen voor Valkenburg maar ook voor de rest van de gemeente. Wij juichen uw lobby voor voorrang voor de noordelijke rondweg toe. De ChristenUnie denkt aan een soort deltaplan voor mobiliteit: met extra investeringen infrastructurele oplossingen naar voren halen. Vanzelfsprekend heeft dit wel financiële consequenties.

Financiën

Dat brengt ons bij het geld. De voormalige gemeente Katwijk liep tegen grote financiële uitdagingen aan. Een forse correctie van de financiële huishouding was vereist. De ChristenUnie heeft destijds deze verantwoordelijkheid op zich genomen. Het financieel beleid kenmerkte zich door, met oog voor de toekomst, te sparen in de jaren dat dit mogelijk was. Dat rentmeesterschap heeft er gelukkig aan bijgedragen dat Katwijk er financieel een stuk gezonder voor staat.

Op dit moment heeft Katwijk nog vele miljoenen nodig voor de uitdagingen die ons wachten. Wij zijn dan ook blij met het beleid van wethouder de Jong. In tegenstelling tot de risicovollere lijn van zijn eigen CDA spaart hij overschotten voor de benodigde investeringen in de toekomst. Daar zijn wij altijd voorstander van geweest. Evenals het investeren in de kwaliteit van de voorzieningen. Meer kwaliteit voor minder geld. Dat was het en dat blijft het.

Slot

De kansen die onze gemeente krijgt zetten ons aan tot werk. De ChristenUnie moedigt u aan om de hiervoor benodigde ambitie te tonen. Daarbij wensen wij u de onmisbare zegen van onze God toe.