Vervolgnotitie subsidiehuis van de gemeente Katwijk

maandag 10 december 2007 09:00

In de commissievergadering Welzijn van 4 december jl. werd gesproken over de vervolgnotitie “subsidiehuis van de gemeente Katwijk” en de nota “Aangepast voorstel herziening subsidiering muziekverenigingen”. Het was reeds de derde keer dat er gediscussieerd werd over het subsidiehuis. De ChristenUnie was teleurgesteld over het stuk, omdat het stuk geen grondslag was voor het welzijnsprogramma, maar slechts een opsomming van subsidies die op dit moment worden verstrekt.

De ChristenUnie wil heldere criteria waaraan we kunnen aflezen of subsidie verleend kan worden. Zo van, als je aan zus en zo voldoet, ben je in principe subsidiabel. Verder bestaat onduidelijkheid over de subsidieplafonds.

We weten bijvoorbeeld dat er in Katwijk een aantal grote koren zijn. Maar wat gebeurt er nou als er vanuit Valkenburg of Rijnsburg een verzoek komt voor subsidie voor een koor? Wordt dit koor dan op een zelfde manier gesubsidieerd als het koor in Katwijk? Waar moet een koor eigenlijk aan voldoen om subsidie te krijgen? Is er eigenlijk wel geld voor een nieuw koor, vanwege het subsidieplafond?

De ChristenUnie, en overigens de hele commissie, was van mening dat geen volledige harmonisatie op alle terreinen heeft plaatsgevonden. Er is wel inzicht gegeven in de beleidsvelden die financieel worden ondersteund, maar dit betekent niet dat daarmee het subsidiebeleid inzichtelijk is.

De wethouder deed de toezegging om de bestaande kaders voor het welzijnsprogramma 2009 zo snel mogelijk strakker te formuleren, zonder het beleidsinhoudelijk te veel te willen wijzigen.

De ChristenUnie sprak haar waardering uit voor de nota “Aangepast voorstel herziening subsidiering muziekverenigingen”. In dit voorstel is helder uiteen gezet dat iedere muziekvereniging een vast bedrag krijgt, en daarnaast een subsidiebedrag per lid.