Mient Kooltuin: naar een recreatief landschap

Mient Kooltuin.pngzondag 14 maart 2021 19:58

Voor de Mient Kooltuin zijn talloze plannen en ideeën ontwikkeld, die tot nu toe echter geen concrete uitwerking of uitvoering hebben gevonden. Er komt nu wel schot in de zaak. Afgelopen donderdag werd de gebiedsvisie voor de Mient Kooltuin, het gebied tussen voormalig vliegveld Valkenburg (“Valkenhorst”) en de duinen, vastgesteld. De ChristenUnie vindt dit een belangrijke stap op weg naar een herstructurering van het gebied.

Allereerst is het een belangrijke stap, omdat het duidelijkheid geeft aan bewoners en ondernemers over de toekomst van het gebied. Er gaat wat veranderen de komende decennia! Tevens is de Mient Kooltuin de natuurlijke buffer tussen de nieuwbouw op Valkenhorst en onze mooie duinen. De ontwikkelingen rond het bouwen op Valkenhorst maken het daarom nodig dat er nu een concrete visie wordt vastgesteld.

Daarnaast vinden wij het vooral een mooie stap. De Mient Kooltuin wordt zo ontwikkeld dat het een aantrekkelijk, toegankelijk en recreatief landschap zal worden. Hierbij is er ruimte voor de tuinderstraditie en het militair verleden. Tevens wordt er rekening gehouden met bestaande afspraken en verplichtingen zoals met betrekking tot het AZC. Zo wordt het gebied (nog) meer van waarde voor heel Katwijk.

Met deze visie en uitgangspunten als kader kan het gebied de komende jaren verder worden ontwikkeld. Dit wordt gedaan samen met de bewoners en ondernemers en in samenhang met de aangrenzende gebieden. Wij hebben er alle vertrouwen in dat deze visie de komende tijd met alle belanghebbenden verder kan worden uitgewerkt.

“Katwijk is meer dan alleen de boulevard, het strand en het winkelgebied.” zo staat er in ons verkiezingsprogramma van 2018-2022. De Mient Kooltuin wordt een prachtige plek, maar deze gebiedsvisie geeft slechts een richting aan. Er zijn veel mogelijkheden te bedenken voor dit gebied: een open landschap, boskamers en een barakkenbos behoren tot de opties. De ChristenUnie-fractie beseft dat niet alles kan. We zien wel veel mogelijkheden voor de Mient Kooltuin. De plaatjes zijn nog maar voorlopige impressie. We zijn benieuwd naar de concrete invulling. Samen naar een nóg mooiere gemeente Katwijk!