Juist nu gas op isolatie!

Gerard Mostert - plek 1 staand.jpg
Door Gerard Mostert op 7 maart 2022 om 12:00

Juist nu gas op isolatie!

ChristenUnie: juist nu gas op isolatie!

De beste energie is bespaarde energie. In tijden van oplopende gasprijzen, wil de ChristenUnie in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg extra inzetten op isoleren. Zo stoten we in onze gemeente minder CO2 uit, zo besparen we energie en zorgen we dat bewoners er warm en comfortabel bij zitten. We beginnen bij de slechtst geïsoleerde huizen met de laagste inkomens. Zo gaan we energie- armoede tegen. De ChristenUnie heeft het manifest ‘Katwijks isolatieprogramma’ in aanwezigheid van ChristenUnie Tweede Kamerlid Pieter Grinwis gepresenteerd. Grinwis nam eerder het initiatief voor het landelijke isolatiemanifest. Door dit manifest gaan we sneller, slimmer en socialer isoleren.

“De komende 4 jaar is dit manifest onze leidraad als het gaat om duurzaamheid. We willen daarmee goed zorgen voor Gods schepping” aldus lijsttrekker Gerard Mostert. “Energie die je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken. Juist nu, terwijl energiearmoede steeds meer op de loer ligt, moeten we in actie komen en mensen met lage inkomens in oude huizen als eerste helpen bij het isoleren”.

De ChristenUnie heeft dit manifest maandag 7 maart in Rijnsburg gepresenteerd. Het manifest bestaat uit 8 concrete actiepunten. De ChristenUnie wil het isolatietempo verdrievoudigen. Het isoleren van woningen draagt namelijk bij aan het verminderen van het gebruik van fossiele brandstoffen en drukt de verwarmingskosten. Daarnaast wil de ChristenUnie socialer isoleren. Klimaat- en isolatiebeleid mag huishoudens met een laag inkomen niet op achterstand zetten. Het moet juist energie- armoede voorkomen. Daarom wil de ChristenUnie laagdrempelige financiële regelingen en praktische ondersteuning. Zo krijgen mensen met een kleine portemonnee ook de mogelijkheid om hun woning te isoleren.

Dit kunnen we uiteraard niet alleen en daarom zoeken we hiervoor ook nadrukkelijk de samenwerking”, aldus Mostert. “We willen hierbij optrekken met o.a. onze lokale  energieambassadeurs, de bouwmarkten, Dunavie, aannemers, Bewust aan de Kust, Duurzaam2020, de schoolbesturen en iedereen die de doelstellingen onderschrijft om gas te geven op isolatie.

Klik hier voor het volledige manifest.

Labels: , ,