Vragen over 'flitsbezorging' in Katwijk

Jan-Willem vd Vijver plek 2 - foto staand.jpg
Door Jan-Willem van der Vijver op 6 mei 2022 om 16:30

Vragen over 'flitsbezorging' in Katwijk

De flitsbezorgers breiden snel uit en o.a. ‘Flink’ is nu gevestigd in Katwijk. Binnen 10 minuten na bestelling worden de boodschappen bezorgd. Gemak en snelheid, tegen een lage prijs. Zo valt te lezen in de reclame. 7 dagen per week van 08.00 uur tot middernacht. Het bedrijf betrekt een pand aan de Blekerstraat op industrieterrein ’t Heen. “Wij maken ons zorgen om deze ontwikkeling van alles sneller, makkelijker en 24/7” aldus ChristenUnie raadslid Jan-Willem van der Vijver. “Bovendien zien we in de grote steden ook de negatieve effecten van deze flitsbezorgers”. “Sterker nog, in Amsterdam en Rotterdam is er zelfs een halt op toename van dit soort bedrijven”.

Het bezorgen gebeurt meestal vanuit zogenaamde ‘darkstores’, een soort kleine distributiecentra midden in woonwijken van waaruit de bezorgers naar de klanten fietsen. In het land zijn er veel voorbeelden van overlast. Nog los van het feit dat de dichtgeplakte etalageruiten (vandaar de naam darkstores) niet zo fraai staan, is het er de hele dag een komen en gaan van bezorgers en zijn er veel problemen met betrekking tot de verkeersveiligheid en overlast. De ChristenUnie wil weten of er een plan van aanpak is binnen onze gemeente om de snelle groei van flitsbezorging in goede banen te leiden en onder welke voorwaarden flitsbezorgers zich in Katwijk mogen vestigen en ‘darkstores’ kunnen openen.

De ‘flitsbezorgers’ zijn 7 dagen per week actief. “Het is helder dat de ChristenUnie tegen de koopzondag is, wij willen dan ook weten in hoeverre het mogelijk is om de openstelling van deze ‘flitsbezorgers’ te reguleren”, aldus van der Vijver.

Verder wil de ChristenUnie weten hoeveel flitsbezorgers er inmiddels in Katwijk actief zijn en of de gemeente afspraken heeft gemaakt met deze bedrijven over het parkeren van fietsen, de verkeersveiligheid en de arbeidsomstandigheden van de medewerkers.

De volgende vragen heeft de ChristenUnie ingediend bij de ambtelijke organisatie:

1- Is er een plan van aanpak binnen de gemeente om de snelle groei van flitsbezorging (ook in Katwijk) in goede banen te leiden en onder welke voorwaarden flitsbezorgers zich in Katwijk mogen vestigen en ‘darkstores’ kunnen openen?

2- Hoeveel flitsbezorgers zijn er inmiddels in Katwijk actief? Heeft de gemeente contact met deze in Katwijk gevestigde flitsbezorgers en zijn er afspraken gemaakt over het parkeren van fietsen, de verkeersveiligheid en de arbeidsomstandigheden van de medewerkers?

3- Zijn er mogelijkheden om de openstelling van deze flitsbezorgers te reguleren? Zo ja welke?

4- In Amsterdam is in januari 2022 besloten om een jaar lang geen nieuwe ‘darkstores’ toe te laten. In navolging op vraag 1, is er naar deze (juridische) mogelijkheid reeds gekeken?

Labels: