Katwijkse watersamenwerking van start

B9F7BA3A-19A3-419B-B6EF-91CA19510FA2-768x492.jpegdonderdag 19 april 2018 14:29

Gemeente Katwijk, drinkwaterbedrijf en natuurbeheerder Dunea en het hoogheemraadschap van Rijnland hebben op 17 april de handtekeningen gezet onder de Strategische Samenwerkingsagenda. Hiermee maken de drie partijen de afspraak om de uitdagingen rond water in de gemeente gezamenlijk aan te gaan.

Katwijk, Dunea en Rijnland werken al veel samen, bijvoorbeeld bij nieuwbouw van woningen, beheer en onderhoud in de afvalwaterketen en bij kustversterkingsprojecten. Toch denken zij dat er nog meer samenwerking nodig is de komende jaren. Wethouder Klaas Jan van der Bent: ‘Water is actueler dan ooit. Met nieuwe uitdagingen als klimaatverandering en bevolkingsgroei, is het belangrijk om de impact te verkennen en plannen te maken om samen op nieuwe ontwikkelingen te kunnen inspelen. Zo bereiden we Katwijk beter voor op de toekomst.’

Overzicht & efficiency

"Katwijk is bij uitstek de plek waar je ziet hoe we in Nederland met water omgaan,” zo verklaart hoogheemraad van Rijnland Martine Leewis. “Kijk naar het uitwateringsgemaal, Kustwerk Katwijk en de drinkwatervoorziening vanuit de duinen. De toekomst vraagt weer nieuwe oplossingen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met extreme regenbuien? Kunnen we in de nieuwe duurzame wijk Valkenburg samen innovaties op het gebied van afvalwater toepassen? Op al deze onderwerpen gaan we ons gezamenlijk richten.”

Fijne leefomgeving

“We kijken waar winst zit in samenwerking,” vertelt Wim Drossaert, directeur van Dunea. “We kijken samen naar de waterkwaliteit van de Oude Rijn en het Valkenburgse Meer. Hoe kan waterkwaliteit straks beter bijdragen aan een fijne leefomgeving? Als drinkwaterbedrijf weten we als geen ander hoe belangrijk schoon zoet water is. Maar ook als natuurbeheerder zien we toegevoegde waarde in de samenwerking. Met een wandelroute rond Katwijk, door het Nationaal Park Hollands Duinen, kun je alle aspecten van water goed zien en ervan genieten.”