ChristenUnie maakt zich sterk voor huisvesting voedselbank

C0F3DA64-6004-4A26-9E5D-16A004BB9197donderdag 20 september 2018 14:39

De fractie van de ChristenUnie heeft van het bestuur van Stichting Voedselbank Katwijk (VBK) vernomen dat zij haar onderkomen in de loop van 2019 zal kwijtraken. Als gevolg van wijkvernieuwing zal de huidige locatie aan de Petronella van Saxenstraat in Rijnsburg worden gesloopt. Er is op dit moment nog geen zicht op nieuwe huisvesting. De ChristenUnie heeft hierover vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.

Voedselbank Katwijk voorziet iedere week tussen de 135 en 155 Katwijkse gezinnen die leven onder de armoedegrens van een voedselpakket. In tegenstelling tot veel andere voedselbanken kan Voedselbank Katwijk iedere week verse groente en fruit meegegeven aan hun klanten. Er zijn 10 kappers verbonden aan Voedselbank Katwijk die eens in de 6-8 weken een gratis knipbeurt aanbieden. Daarnaast verstrekt VBK klein huisraad en kleding. Dit particuliere initiatief draait op de inzet van 80 vrijwilligers en op ondersteuning door middel van donaties, giften en subsidie. De Voedselbank werkt in het kader van de schuldhulpverlening nauw samen met diverse partners zoals gemeente Katwijk, Kwadraad, Grip op de Knip, huisartsen en wijkteams.

Sinds 2009 heeft woningbouwvereniging Dunavie in de huisvesting van de voedselbank voorzien tegen een sterk gereduceerde huur. Dunavie heeft echter geen geschikt aanbod dat past bij de behoeften van de Voedselbank om hen opnieuw in huisvesting te kunnen voorzien. In de particuliere verhuur is er momenteel geen huuraanbod dat binnen de financiële armslag van de voedselbank past. De huidige locatie is de derde locatie van Voedselbank Katwijk. Eind 2019 moet het huidige gebouw worden verlaten. Het bestuur van de Voedselbank is op zoek naar een locatie waar ze minimaal zo'n 10 jaar kunnen blijven.

ChristenUnie raadslid Ben van der Plas heeft het college gevraagd of het bereid is de Voedselbank Katwijk actief te ondersteunen bij hun zoektocht naar geschikte huisvesting.  Naast het behartigen van de belangen van de Voedselbank binnen de Katwijkse politiek onderschrijft de ChristenUnie de oproep aan Katwijkse ondernemers en burgers om mee te denken.