ChristenUnie stemt tegen een referendum

dinsdag 21 mei 2019 17:47

In de afgelopen raadsvergadering heeft D66 de gemeenteraad voorgesteld om een lokaal raadgevend referendum mogelijk te maken. D66 mist het referendum in de mogelijkheden van burgerparticipatie in onze gemeente.

Wat de ChristenUnie betreft moeten we ons blijvend inzetten voor het vergroten van de effectiviteit van burgerparticipatie, maar een raadgevend referendum draagt daar naar ons inzien niet aan bij. Het is al meermaals gebleken dat een dergelijk referendum een verkeerde indruk bij inwoners wekt. De uitslag van het referendum wordt niet altijd overgenomen door de politiek, wat kan leiden tot onbegrip en frustratie bij inwoners.

De ChristenUnie hecht veel waarde aan de huidige representatieve democratie. De gemeenteraad is gekozen en vertegenwoordigt de burgers van Katwijk, wij debatteren in het openbaar en moeten verantwoording afleggen over besluiten die wij nemen. Daarbij past het niet om complexe besluiten terug te leggen naar een anonieme groep burgers, die slechts een klein deel van de inwoners vertegenwoordigt. Wij als raadsleden moeten onze eigen verantwoordelijkheid nemen.

ChristenUnie raadslid Geesje Haasnoot: “Als mensen zich niet gehoord voelen is dan is het aan ons als raadsleden om daar verandering in te brengen en nog meer met inwoners in gesprek te gaan. Onze fractie doet dit bijvoorbeeld door op bezoek te gaan bij verenigingen en (vrijwilligers)organisaties en te horen wat er leeft. Op deze manier kunnen we informatie en nieuwe inzichten in winnen voordat er een besluit wordt genomen. Deze gesprekken helpen de samenwerking tussen burger en politiek te versterken.”