ChristenUnie en PvdA: toegankelijker strand

Mobimat.jpgdonderdag 06 februari 2020 22:59

Het strand kan toegankelijker. Naast de bestaande betonnen platen, bestaat namelijk de mogelijkheid om op het strand de Mobi-mat neer te leggen. Deze lichtgewicht rubberen mat (van hergebruikt materiaal) kan worden uitgerold op moeilijk begaanbare plaatsen, zoals het mulle zand en maakt het strand meer toegankelijk juist voor mensen met een beperking. Denk aan mensen met een scootmobiel, rolstoel of rollator.

In november vorig jaar heeft het college toegezegd dat de Mobi-mat getest zou worden en dat er een proef zou worden gedaan met deze mat. Intussen heeft er een presentatie plaatsgevonden op het strand voor zowel het college als de raad. Daarbij waren eventuele gebruikers aanwezig. Mooi was het om te zien dat ook cliënten van Het Raamwerk aanwezig waren, samen met een afvaardiging van het Gehandicapten Platform. Aangezien de tijd verder gaat en intussen het strand weer opgebouwd en klaargemaakt wordt voor het zomerseizoen, hebben de fracties van de PvdA en de ChristenUnie het College een aantal vragen gesteld over de voortgang van deze proef.

Beide fracties zijn benieuwd of het college al stappen genomen heeft om de proef met de Mobi-mat te starten. De tijd dringt. Zowel de PvdA als de ChristenUnie wil van het college weten hoe zij het gebruik zien van de Mobi-mat op het strand en de reactie van de omstanders. Of er contact is opgenomen met het platform gehandicaptenbeleid en of er gesprekken worden gevoerd met partners (strandexploitanten) die eventueel een rol zouden kunnen hebben in het onderhoud. Wat beide fracties betreft moet er snel uitsluitsel komen, zodat nog dit voorjaar gebruik gemaakt kan worden van de mat en het strand voor iedereen toegankelijk wordt.