10 SUCCESSEN VOOR DE CHRISTENUNIE IN 2020

Resultaten 2020.jpgvrijdag 15 januari 2021 15:21

Een bewogen jaar is ten einde. Ondanks de coronacrisis heeft de fractie van de ChristenUnie binnen de gemeenteraad hard doorgewerkt om onze gemeente mooier, socialer en duurzamer te maken. De tien meest markante resultaten hebben wij opgesomd.

#1 Ontwikkeling van Projectlocatie Valkenburg / Valkenhorst
Onder leiding van wethouder Gerard Mostert (ChristenUnie) is de ontwikkeling van Projectlocatie Valkenburg in een stroomversnelling gekomen. De overeenkomst met het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) garandeert een groter aandeel betaalbare woningen op het terrein van voormalig vliegveld Valkenburg. Het nieuwe dorp Valkenhorst wordt een autoluw, groen en energieneutraal dorp. Fractievoorzitter en woordvoerder op dit onderwerp Ton de Vries woont zelf in Valkenburg en blijft zich inzetten voor oude en nieuwe inwoners en hun leefomgeving.

#2 Meer geld voor moderne onderwijshuisvesting
De ChristenUnie Katwijk wil dat onze huidige schoolgebouwen aansluiten bij de onderwijsbehoeften. Vanaf 2018 was er geen budget voor renovatie of vervangende nieuwbouw opgenomen in de gemeentelijke begroting, en dat terwijl veel schoolgebouwen al verouderd zijn! De ChristenUnie heeft er middels een amendement voor gezorgd dat er jaarlijks meer geld wordt toegevoegd aan de reserve huisvesting onderwijs. Woordvoerder Geesje Haasnoot-de Mooij heeft dit punt van het verkiezingsprogramma bijna letterlijk weten te realiseren.

#3 Transparantie over de kap en aanplant van bomen
Met behulp van een motie heeft de ChristenUnie het college opgedragen om tenminste één keer per jaar te rapporteren over de in- en uitstroom van bomen in onze gemeente. Daarbij gaat het niet alleen om het aantal bomen, maar ook om het kroonvolume. Dit heeft geresulteerd in de groenbalans. Hierdoor krijgen we meer grip op verdere samensmelting van de bebouwde kommen van Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg. De ChristenUnie kiest overigens voor verdere vergroening van de dorpskernen.

#4 Alternatieve verkeersmaatregelen Koningin Julianabrug
De Koningin Julianabrug was aan vervanging toe. Dat zorgde echter wel voor de nodige overlast, zeker door de omleidingen die werden ingesteld voor het autoverkeer. De ChristenUnie stelde een plan op waarbij de verkeersmaatregelen werden versoepeld. Zo kwam er een pilot voor volledige openstelling van de Binnensluis en dat blijkt tot dusverre een succes. Raadslid Ben van der Plas luistert goed naar de geluiden in de samenleving omtrent verkeer en vervoer.

#5 Katwijkse Agenda Mobiliteit geeft voorrang aan voetganger en fietser
“De ChristenUnie geeft ruim baan aan de fiets en de voetganger. [Het mag] best een streepje voor houden of krijgen waar mogelijk” staat er in het verkiezingsprogramma geschreven. Bij de invoering van de Katwijkse Agenda Mobiliteit (KAM) staan fietser en voetganger op de eerste plaats, zowel bij nieuwe wegontwerpen als herinrichtingen. Kijk wat er al is gerealiseerd, de ChristenUnie wordt blij van de nieuwe fietsbaan in het Ridderbos, de fietstunnel bij het Waterloopje, de verbetering van de fietsveiligheid op de Boulevard en het nieuwe fietspad Verlengde Westerbaan.

#6 Strandafgangen toegankelijk
Het was de fractie een doorn in het oog, de geblokkeerde strandafgangen op zomerse dagen. Atie Kuijt wist daar direct op in te spelen en diende een motie in ter bevordering van de toegankelijkheid van deze afgangen. In noodsituaties telt elke seconde! Rode lopers werden geplaatst. Dat was niet het eerste waar de ChristenUnie aan dacht. Echter, in onze gesprekken met onder andere de Katwijkse Reddingsbrigade (KRB) kwam naar voren dat de invoering ervan zijn vruchten afwerpt. Ook zijn we blij dat de fietscoaches goed werk hebben geleverd bij het controleren van de afgangen.

#7 Laat vuurwerk over aan professionals
Opnieuw was woordvoerder Atie Kuijt er razendsnel bij om in te spelen op de ellende die werd veroorzaakt door vuurwerk op oud en nieuw (2019/2020). “Vuurwerk is gevaarlijk voor mensen en slecht voor het milieu. Voor de liefhebbers wordt met de jaarwisseling centraal een vuurwerkshow georganiseerd.” Deze regel uit het verkiezingsprogramma werd perfect overgenomen in een door haar opgestelde motie. De gemeentelijke fractie was het landelijke vuurwerkverbod al voor! En het resultaat is duidelijk: minder schade, minder overlast, minder milieuvervuiling en bovenal zijn er minder gewonden gevallen. Daarvoor is de ChristenUnie dankbaar. Weblijven ons onverminderd inzetten om schade en overlast tijdens komende jaarwisselingen te voorkomen.

#8 Verbetering en continuïteit in de jeugdzorg
Al in 2018 wilde het college het Katwijkse beleid van jeugdzorg omgooien, hierbij zouden hulpverleners in dienst komen van de gemeente met alle gevolgen van dien. Dit riep veel weerstand op vanuit het (professionele) veld. De ChristenUnie speelde daarop in: er mocht alleen een voorstel komen waar de volledige raad achterstond. Tevens heeft de fractie geworsteld met kostenbeheersing aan de ene kant en noodzakelijke zorg aan de andere kant. Het gaat hier niet om getallen, maar het gaat om mensen, ieder afzonderlijk geschapen door God. Van het prille leven tot en met de oude dag komt de ChristenUnie op voor hen die kwetsbaar zijn.

#9 Duurzame keuzes
Er staat de komende decennia een enorme opgave voor ons, die van de energietransitie. De ChristenUnie kiest niet voor halve maatregelen. Wij zijn rentmeesters van een aarde die wij in bruikleen hebben ontvangen. We verwierpen in de commissievergadering van de RES biomassa als energiebron voor de toekomst. Deze vorm van energie past niet in het beeld dat de ChristenUnie heeft bij een duurzame samenleving. Wij kiezen echter wel vóór het plan Hoornes Aardgasvrij. Samen met de bewoners maken wij onze gemeente weer een stukje duurzamer.

#10 Kwetsbaren ontzien bij bezuinigingen
De gemeente Katwijk moet bezuinigen. De ChristenUnie heeft ervoor gewaakt dat er te veel bezuinigd zou worden op de (jeugd)zorg. Het schild voor de zwakken bleef voor de fractie een uitgangspunt, maar ook een ondergrens. Bij de jongste bezuinigingsronde heeft Robert Haasnoot zich succesvol ingezet om de negatieve consequenties te beperken van door het college voorgestelde maatregelen die (financieel) kwetsbaren en het verenigingsleven in Katwijk treffen. Goede financiële keuzes gaan met verstand én met het hart!

Vol energie gaat de fractie door met het werk in de gemeenteraad. Daarbij realiseert de ChristenUnie ook komend jaar resultaten graag samen met andere partijen die onze oplossingen delen. We wensen u allen een gezegend, gezond 2021. Contacteer ons in het geval van ideeën, opmerkingen of klachten.