Op bezoek bij de stichting Lumen

Door Jan-Willem van der Vijver op 8 februari 2022 om 15:00

Op bezoek bij de stichting Lumen

Werkbezoek stichting Lumen

Afgelopen week waren Robert, Hans, Lydia en Jan-Willem op bezoek bij de stichting Lumen. Vanaf 2021 is Lumen actief in Katwijk. Er worden diverse activiteiten georganiseerd op het gebied van herstel voor en door Katwijkers, zoals de cursus ‘zicht op herstel’, de ‘krachtcirkel’ en er is een steun- en informatiepunt voor mensen met vragen over verslaving, psychische klachten, advies over inkomen, dagbesteding etc.

Lumen is vooral bekend door de inzet van ‘ervaringsdeskundigen’. Een ervaringsdeskundige is niet alleen iemand die ervaring heeft met bepaalde problematiek, maar ook in staat is om deze kennis, in welke vorm dan ook, door te geven aan anderen. Daar is een specifieke opleiding voor.

Wij mochten in gesprek met ervaringsdeskundigen Carola en Astrid en coördinator Jeanette. Een mooie en inspirerende ontmoeting waarbij we ervaringen konden uitwisselen en we de persoonlijke verhalen van Carola en Astrid mochten horen. Jeanette nam ons mee in de actuele ontwikkelingen.

Verder hebben we gesproken over verbinding leggen tussen lokale initiatieven en het met elkaar samenwerken. Het stemt dankbaar en is mooi om te zien dat Lumen hoop wil bieden voor mensen die in de knel zitten en die vaak door ‘anderen’ niet begrepen worden. Ervaringsdeskundigen zijn dan echt van meerwaarde. Iedere donderdag is er een steun- en informatiepunt in het Anker, Voorstraat 72 in Katwijk tussen 13.00 uur en 14.30 uur. Zie https://lumen-hollandrijnland.nl/regio/ voor meer informatie.

Mensen zijn geschapen voor God. Zij zijn te waardevol om in drugs, drank, gokken of prostitutie zichzelf, hun vrijheid en waardigheid kwijt te raken. De ChristenUnie vindt het van groot belang dat preventie en het voorkomen van terugval in het lokale gezondheidsbeleid een belangrijke plek krijgt. Met de inzet van o.a. de stichting Lumen op dat herstel wordt hier actief aan bijgedragen.

Labels: , ,