ChristenUnie realiseert Katwijks Isolatiefonds

Niels Haasnoot - plek 5.jpg
Door Niels Haasnoot op 3 oktober 2023 om 14:08

ChristenUnie realiseert Katwijks Isolatiefonds

Van verkiezingsprogramma naar coalitieakkoord naar uitvoering

"Bespaarde energie is de beste energie" stond in het Katwijks Isolatiemanifest van de ChristenUnie, dat gelanceerd werd voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Nu komt het met een meerderheid door de gemeenteraad.

In september 2021 presenteerden Gerard Mostert samen met raadslid Niels Haasnoot en Tweede Kamerlid Pieter Grinwis het Katwijks Isolatiemanifest van de ChristenUnie. Dit is een onmiskenbaar onderdeel van de energietransitie die volop gaande is. Daarbij was het motto “Bespaarde energie is de beste energie”.

Een paar maanden later werd er met DURF en SGP een akkoord gesloten waarin we als ChristenUnie een isolatiefonds hebben kunnen opnemen in het uitvoeringsprogramma van het gemeentebestuur. Nu ligt eindelijk het Katwijks Isolatiefonds voor in de gemeenteraad. Hiermee kunnen inwoners met een koophuis met energielabel E, F of G veertig procent subsidie ontvangen als ze een isolatiemaatregel toepassen. Het is mogelijk om de landelijke subsidies hiermee te combineren.

Met de maatregel is veel geld gemoeid. Daar durven we als ChristenUnie ook een keuze in te maken. Het is voor ons de topprioriteit om minder energie te verbruiken en de energie die verbruikt wordt, schoon op te wekken. Aangezien er een inkomenstoets aan verbonden is, komt het geld terecht bij mensen die het het meeste nodig hebben. Raadslid Niels Haasnoot: “Ik ben ontzettend blij dat de inwoners met een kleinere portemonnee in een slecht geïsoleerd huis nu het comfort in hun woning kunnen gaan verbeteren met daarbij een flink lagere energierekening. Zo wordt rentmeesterschap in de praktijk gebruikt.”

Labels: , , , ,