Fractievoorzitter Hans ten Hove vertrekt

dinsdag 16 oktober 2007 00:13

Hans ten Hove: "De ChristenUnie blijft mijn partij!"

Katwijk – Na 25 jaar raadslidmaatschap neemt op 1 november aanstaande fractievoorzitter Hans ten Hove (57 jaar) afscheid van de Katwijkse gemeenteraad. Op 7 september 1982 deed hij met een kersverse driemans-fractie voor de RPF intrede in de raad. Zeven keer was hij lijsttrekker en in de loop der tijd is de fractie gegroeid naar de huidige 6 zetels. De ChristenUnie is daarmee een stabiele factor binnen het Katwijkse bestuur.

Van 1994 tot 1998 was Hans ten Hove wethouder van de gemeente Katwijk. Mede vanwege zijn drukke werkzaamheden als huisarts is het bij die ene termijn gebleven. In 1998 werd Hans ten Hove als wethouder opgevolgd door Jan Post (die later werd opgevolgd door Gerard Mostert).

De gemeenteraadsfractie van de ChristenUnie heeft unaniem Klaas Jan van der Bent (32 jaar) als nieuwe fractievoorzitter gekozen. Klaas Jan zit sinds 2002 in de gemeenteraad. De ontstane vacature in de fractie zal worden vervuld door Claudia Noort-Verhoeff, die de afgelopen maanden al tijdelijk raadslid was.

Voor Hans is het wel een beetje dubbel. Als je zoals hij de politiek als een roeping ziet, wanneer eindigt die dan? Misschien wel nooit, maar op een gegeven moment merk je dat er steeds meer zaken op je af komen die anderen veel beter kunnen regelen. Dan is het een opluchting als de jeugd het overneemt. Klaas Jan van der Bent (32 jaar) heeft de leeftijd van de oudste zonen van Hans en heeft zijn volledige vertrouwen. De huidige fractie is zeer deskundig. In die 25 jaar is er eigenlijk geen beter moment geweest om het stokje over te geven.

Hans vond het een uitdaging om de overgang naar de nieuwe fusiegemeente Katwijk-Rijnsburg-Valkenburg mee te maken, maar hij vond wel dat dit de laatste keer moest zijn dat hij de lijst zou trekken. Halverwege wilde hij plaatsmaken voor zijn opvolger om ook hem een goede inwerkperiode te geven. En nu is het dan zover. Het 25-jarig jubileum is daar een mooi moment voor. Hans kijkt dankbaar op deze periode terug. De ChristenUnie blijft zijn partij!