Blijvende inzet voor een toegankelijk en veilig strand met bruikbare lessen en resultaten van vorig jaar

P1040014StrandwegMedia1.jpg
Ton-de-Vries.jpg
Door Ton de Vries op 25 maart 2021 om 18:44

De fractie van de ChristenUnie heeft afgelopen zomer het strandleven goed in ogenschouw genomen. We hebben geregeld contact gehad met zowel strandexploitanten, politie, de KRB, KNRM en de gemeente. Het was een drukke zomer waar de hulpdiensten heel wat voor hun kiezen hebben gekregen. Er waren veel mensen, er was mooi weer en een gevaarlijke  zee met stromingen en muien.

De zomer van 2020 startte anders dan andere zomers vanwege Corona. Een van de redenen dat het drukker was dan anders. Veel mensen bleven in eigen land en genoten van het Katwijkse strand. Belangrijk voor de fractie was om de zomer van 2020 te evalueren en dat is gebeurd. Op een aantal punten ligt onze focus, zoals toegankelijkheid voor de hulpdiensten, toegankelijkheid voor mensen met een beperking en de aanpak veilig strand voor iedereen.

Belangrijk is dat de toegankelijkheid van het strand gewaarborgd blijft voor de hulpdiensten. Samen met Matthijs van Tuijl (PvdA) diende Atie Kuijt een motie in om alle strandafgangen toegankelijk te houden. Dit initiatief werd breed ondersteund door de raad. Met onder andere het inzetten van coaches en het plaatsen van de gele lijnen is het afgelopen zomer goed gegaan bij de strandafgangen. De evaluatie gaf dat ook aan. Dit biedt perspectief voor de aankomende zomer.

Het is eveneens belangrijk dat het strand toegankelijk is ook voor mensen met een beperking. Ook hiervoor heeft de ChristenUnie zich ingezet samen met de PvdA. Er zijn betonnen paden aangelegd tot de waterlijn, zodat iedereen kan genieten van ons mooie strand. Katwijk mag trots zijn dat dit nu goed geregeld is. Iedereen telt mee!

Er zijn nog steeds Coronamaatregelen van kracht en de zomer is in aantocht. Dat betekent dat alle partijen voorbereid moeten zijn om ook deze zomer weer goed te laten verlopen. De ChristenUnie heeft een aantal vragen gesteld naar aanleiding van de evaluatie van de vorige zomer. De belangrijkste vraag was of de gemeente met haar partners een heldere aanpak hebben om het seizoen 2021 veilig te laten verlopen. De aanpak is in ontwikkeling, er wordt afgestemd met betrokken partijen en buurgemeenten. Er wordt gekeken naar kaders voor een veilig recreatieseizoen, met opnieuw beperkende maatregelen mochten die nodig zijn in het kader van COVID-19.

De ChristenUnie kijkt terug op een goede evaluatie van de zomer 2020. Met die kennis en ervaring kijkt de fractie uit naar de zomer van 2021.

Labels: , ,