Het strand is voor iedereen

Ton-de-Vries.jpg
Door Ton de Vries op 15 juli 2021 om 18:22

Het strand is voor iedereen

En omdat het strand voor iedereen is zijn er goede afspraken nodig.

De gemeenteraad heeft vorige week ingestemd met een aantal aanpassingen op de regels hoe het Katwijkse strand mag worden gebruikt en worden bebouwd. Het huidige bestemmingsplan was op een aantal punten niet helemaal duidelijk genoeg. Een bestemmingsplan moet niet alleen de kwaliteit maar ook de verdeling van de ruimte regelen. Omdat die ruimte nu eenmaal schaars is. Omdat we niet alle ruimte willen vergeven en ook gewoon de natuur, de ruimte willen beleven.

De ChristenUnie koestert het unieke karakter van ons Katwijkse strand. Niet vergelijken met Noordwijk of Scheveningen, maar juist onderscheiden als familiebadplaats. We hebben maar een klein stukje strand waar alles moet gebeuren. Het is een hele uitdaging om zowel natuurbeleving, horeca, strandhuisjes, paviljoens, watersport etc. in een goede balans te houden. En die balans hebben we. Inclusief een kwalitatief en divers aanbod van horeca en recreatie dat na de oplevering van ons nieuwe strand is gerealiseerd. De strandondernemers kregen toen bijna 2x zoveel bedrijfsoppervlakte, de mogelijkheid van jaarrond paviljoens en overnachten in strandhuisjes voor de Boulevard.

Wij begrijpen dan ook echt niet waarom andere partijen de wens van de strandpaviljoenhouders voor extra zandterrassen zo makkelijk hebben overgenomen. Niet goed doordacht en onverstandig wat ons betreft. Het wordt zo alleen maar drukker “op de hoogte”. Niet alleen vanwege het door de commercie gebruikte gebied, maar ook in de beleving van ons strand. Er is nu al een aantal strandafgangen waar je pas de zee ziet nadat je eerst langs de strandhuisjes bent geslalomd; daar komen straks nog de extra terrassen bij.

Waarom wel op deze manier voor de ondernemers hun bedrijfsoppervlakte met 25% weer vergroten, maar vervolgens de surfvereniging KBS en de beachvolleybalclub meedelen dat voor hen wel de grens is bereikt? Dat begrijpen wij niet.De balans is wat ons betreft verstoord. We maken ons bovendien zorgen of de spelregels voor de extra terrassen wel goed doordacht zijn. Wellicht straks minder vaste terrassen en meer in het zand, zodat er meer strandhuisjes kunnen komen? Of terrassen pal voor de strandafgangen in de vrije ruimtes? Daarom hebben wij uiteindelijk tegen het door de raad aangepaste voorstel gestemd.

Zijn wij tegen zandterrassen? Helemaal niet. Maar realiseer die gewoon op het bedrijfsoppervlak dat er al is. En natuurlijk, op dit moment wordt er gezien uitzonderlijke corona omstandigheden extra terras in het zand toegestaan. Die regeling ondersteunen we van harte. Echter, het is goed om te realiseren dat deze corona-terrassen minder dan de helft zo groot zijn als de mogelijkheid die nu in het aangepaste bestemmingsplan worden gegeven.

Tot slot. Zijn we nog ergens blij mee? Jazeker. ChristenUnie diende in 2018 samen met Gerard Bol/ De Lokalen een motie in om Surfschool te kunnen behouden op ons strand. We zijn blij dat dat nu is gelukt en dat er voor hen een goede oplossing is gevonden.

Wij wensen alle strandliefhebbers, paviljoenhouders, watersporters, toezichthouders, strandwachten en hulpverleners een goede zomer toe. We zijn er allemaal hard aan toe!

Labels: