ChristenUnie: Zondagsrust….juist nu nodig!

winkelkarren.jpgzaterdag 16 mei 2020 14:04

Afgelopen week hebben een aantal grote supermarkten en enkele winkeliers in de gemeente Katwijk het gemeentebestuur gevraagd om de komende tijd een koopzondag toe te staan. ChristenUnie kan dit niet ondersteunen: juist nu is een koopzondag niet gewenst.

Juist in deze moeilijke Corona-tijd waarderen we de zondag als rustdag voor ons allen. Juist nu danken we onze God dat er een moment in de week is om op adem te komen.

Dat gunnen we in het bijzonder ook al die ondernemers en werknemers die afgelopen maanden zich met hart en ziel inzetten om de voedselvoorziening te verzorgen. En die dat komende maanden ook nog vol moeten houden. Dat gunnen we onze lokale zelfstandige ondernemers die met veel creativiteit en ondernemerschap ervoor zorgen dat we ook lokaal onze aankopen en boodschappen kunnen doen. Zes dagen per week, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat.

ChristenUnie is er bovendien van overtuigd dat een paar uur extra winkel- of supermarkttijd op zondagmiddag niet gaat helpen om de drukte te spreiden. Het zal eerder leiden tot een nieuw drukte moment. Een verschuiving van ‘lastige’ daluren naar de ‘makkelijke’ zondag.

Een koopzondag legt ook nog eens extra druk op die vele (zelfstandige) ondernemers die niet op zondag open willen of kunnen. Vanwege principiële bezwaren, maar ook vanwege de extra kosten. ChristenUnie vindt dat de oproep “Let op elkaar” ook voor de winkeliers onderling geldt. En wij horen vele geluiden van winkeliers die helemaal niet op deze (tijdelijke?) koopzondagen zitten te wachten. Gun elkaar de omzet!

Het “nieuwe normaal” vraagt wat van ons allemaal. Ook dat we als consumenten ons best moeten doen om te winkelen op andere of geplande tijden. Niet funshoppen, of naar de winkel wanneer het jou het beste uitkomt, maar winkelen op momenten die onze winkeliers aangeven.

Ondernemers, zet (nog) meer in op communiceren en reguleren. Als iedereen, consumenten en ondernemers, zich voor elkaar inzet is er met zes lange koopdagen in de week heel veel mogelijk: “het nieuwe winkelen”. Koop lokaal, informeer bij de winkelier hoe en wanneer je het beste kunt komen winkelen en help elkaar als winkelmomenten niet goed uitkomen. Hou rekening met elkaar en waardeer de broodnodig zondagsrust. Alleen dan houden wij en onze lokale ondernemers het vol.