Startersnotitie

woensdag 03 januari 2007 19:21

Tijdens de laatste vergadering van de gemeenteraad in het jaar 2006 werd een initiatiefvoorstel van Gemeentebelangen en CDA behandeld. Deze partijen stelden voor de bestaande verordening voor startersleningen aan te passen. De doelgroep wordt daardoor vergroot (ook inwoners van Katwijk ouder dan 30 jaar) en de maximale verwervingskosten lopen gelijk met de landelijke norm voor Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Uiteindelijk bleek dat er nog het nodige uitgezocht moest worden om geen conflicten te krijgen met een gelijksoortige regeling van het ministerie van VROM, zodat het initiatiefvoorstel wordt aangehouden tot de eerste raadsvergadering van 2007.

De ChristenUnie vindt de aanpassing van de verordening voor startersleningen een goed voorstel. Op relatief eenvoudige wijze wordt de werking van deze regeling vergroot. De ChristenUnie heeft echter ook aandacht gevraagd voor de hoeveelheid woningen die met deze regeling bereikbaar is. Beneden EUR.175.000 is in Katwijk geen enkele woning te koop. Om echt wat te kunnen doen met startersleningen, moeten er wel voldoende starterswoningen zijn. De ChristenUnie pleit al lang voor opname van starterswoningen in bouwplannen. Er zijn inmiddels genoeg aanbieders van goedkope en toch duurzame en mooie starterswoningen (bv. Trento Kameleon of Timpaan Verandawoningen).
We hebben wethouder Vingerling gevraagd om de raad een startersnotitie te leveren, waarin wordt aangegeven wat de gemeente Katwijk al doet inzake starterswoningen, in welke plannen starterswoningen in te passen zouden zijn en welke (financierings)constructies voor de gemeente Katwijk geschikt zouden kunnen zijn. Het College heeft toegezegd om de raad in het eerste kwartaal 2007 een dergelijke notitie toe te zenden.