Coronamaatregelen

Door Robert Haasnoot op 13 januari 2022 om 09:00

Coronamaatregelen

Recht Doen

De hele samenleving kraakt en zucht onder de gevolgen van maatregelen tegen het corona-virus. Dat is in Katwijk niet anders. Er zijn maatregelen nodig om de impact van het virus op de zorg en samenleving enigszins beheersbaar te houden. Tegelijkertijd hebben deze maatregelen ook andere gevolgen, zijn moeilijk uitlegbaar of niet (meer) te volgen.

Begrijpelijk ook dat er vele (politieke) geluiden opgaan die: "knokken voor de ondernemers, knokken voor de zwemles-ouders, knokken voor sporters, knokken voor jongeren en knokken voor…".

Wij zien en voelen dat ook. Ook ons gaan de gevolgen voor onze ondernemers aan het hart. We hebben respect voor hun veerkracht, maar voelen ook aan dat daar grenzen aan zitten. Ook horen we de zorgen binnen gezinnen, de problemen binnen de scholen, de jeugd, de eenzaamheid van mensen en niet in de laatste plaats; de worsteling binnen onze kerkgemeenschappen.

Én wij kennen de problemen van long-Covid patiënten. Ook hier in Katwijk. Het zijn er meer dan je denkt. Het blijft vaak onder de radar, maar je zal met eerst een gezond lichaam en energiek leven nu thuis zitten en amper aan het toch al beperkte sociale leven deel kunnen nemen. Laat staan je werk kunnen doen.

Wij bidden om wijsheid voor het kabinet. Men staat voor een razend ingewikkelde afweging. Ook wij steunen  ‘de brief aan Rutte’. Het duidelijk maken van de impact die de maatregelen hebben en de oproep om te komen tot evenwichtige maatregelen.

Van belang is ruimhartige steun vanuit overheid en gemeente voor bedrijfsleven, onderwijs en gezondheidszorg. Wij vragen eenieder om zelf ook te doen wat in het vermogen ligt om besmettingen te beperken. Alleen dan zijn aangepaste en wellicht meer proportionele maatregelen haalbaar. Gelukkig hebben we het als mensen niet allemaal in de hand en mogen we weten dat het God is die Regeert!

Labels: , ,