Samenvatting

  • Er komt geen parkeerregulering in de gehele gemeente, alleen in enkele aangewezen gebieden waarbij woningbouw kan worden mogelijk gemaakt, bijvoorbeeld in 't Witte Hek, Cleijn Duin, een gedeelte van de Hoornes en in Rijnsburg-Centrum.
  • De parkeernormen (gemiddeld 1,7) zijn te hoog om betaalbare woningen te kunnen bouwen in gebieden waar de ruimte erg schaars is. Business cases halen het daardoor niet of de betaalbaarheid zet een streep door een woningbouwplan. Hierdoor worden geen woningen gebouwd en kan een gebied versteend blijven en in verval raken.
  • De parkeernorm kan alleen omlaag als er gereguleerd wordt. Het krijgen van slechts één vergunning voor nieuwbouwwoningen is alleen met regulering te controleren. Zonder handhaving en controle overspoelt de rest van de wijk met auto's, waardoor extra parkeerproblemen ontstaan.
  • Huidige bewoners die onder gereguleerd gebied gaan vallen, krijgen twee vergunningen per huishouden en daarnaast een bezoekersvergunning, waarbij bezoekers voor omgerekend 4 cent per uur kunnen parkeren.
  • Bewoners in nieuw te bouwen woningen die onder gereguleerd gebied gaan vallen, krijgen maximaal één vergunning per huishouden. Daardoor hoeven er minder parkeerplaatsen te worden gebouwd, neemt de haalbaarheid van een woningbouwplan toe en is er meer ruimte voor woningen, groen en spelen.
  • Als het mogelijk is om 65% betaalbaar te bouwen inclusief inpandige parkeermogelijkheden (bijvoorbeeld een parkeergarage), dan juicht de ChristenUnie dat toe. Echter, de realiteit laat een ander beeld zien, namelijk dat 65% betaalbare woningen dan niet behaald worden, omdat de kosten voor parkeerplaatsen (tot wel 50.000 euro per woning!) doorberekend worden aan de woningzoekende. 
  • Voldoet een woningbouwplan niet aan het criterium van 65% betaalbaar, dan zet de landelijke wetgeving een streep door het plan en de provincie geeft daarnaast geen vergunning af. Er worden dan geen woningen gebouwd en het gebied krijgt geen impuls. Dat vindt de ChristenUnie onacceptabel. 
  • Mét parkeerregulering wordt er gemakkelijker voldaan aan de 65% betaalbaarheidseis. Dat komt, omdat er minder parkeerplaatsen hoeven te worden gebouwd. Daarmee is woningbouw sneller mogelijk. 
  • Het inzetten van parkeerregulering zorgt daarnaast voor vergroening van buurten. De buurten waar nu nieuwbouw is gepland, zijn vaak gebieden die erg versteend zijn, bijvoorbeeld bij het Havenscharnier en het Zeevaarderskwartier. Een ontwikkeling van dit gebied heeft extra groene impulsen in de buurt als gevolg.
  • We zetten ons in voor een overgangsregeling voor huishoudens die nu drie auto's bezitten en ook in gereguleerd gebied gaan vallen.
  • Ondernemers in winkelcentra krijgen extra aandacht bij de uitbreiding van parkeerregulering, bijvoorbeeld door het instellen van een blauwe zone, waarbij er de eerste twee uur gratis kan worden geparkeerd. We participeren met de ondernemers hierover om tot het beste besluit te komen. Winkelcentra moeten levendig blijven.