Waarom parkeerregulering?

Het uitbreiden van parkeerregulering over een aantal gedeeltes in onze gemeente roept veel vragen op. We willen onze schaarse openbare ruimte zo inrichten dat deze gebruikt kan worden voor wonen, groen, spelen én parkeren. Daarvoor moeten keuzes gemaakt worden. Lees hieronder waartoe dat leidt.

VRAAG EN ANTWOORD: WONINGEN VS. PARKEREN

Als politiek willen we heel veel, maar we kunnen helaas niet alles realiseren. Het is een grote puzzel die moet worden gelegd. Genoeg woningen én groen én speelruimte én parkeren, het gaat niet allemaal tegelijk. Dat is het eerlijke verhaal. Wil je meer groen, dan gaat dat ten koste van de andere drie genoemde punten. Als we kiezen voor minder speelruimte, dan heeft dat negatieve effecten op de gezondheid. De ChristenUnie vindt dat kinderenveel en veilig buiten moeten kunnen spelen!

Een puzzel. Zo gaat het ook met het realiseren van betaalbare woningen in onze dorpskernen. De gemeenteraad heeft in meerderheid afgesproken dat er de komende jaren 2.500 woningen bij moeten worden gebouwd binnen onze dorpen. Hierin vallen nog niet de 5.600 woningen die op Valkenhorst worden gerealiseerd.

Om de 2.500 woningen te kunnen realiseren, zul je op sommige plekken woningen moeten bouwen waarbij er geen ruimte meer is om genoeg parkeerplaatsen te maken volgens de parkeernormen van de gemeente. De norm ligt nu gemiddeld op 1,7. Dat betekent dat er gemiddeld per gebouwde woning 1,7 parkeerplaats wordt verwezenlijkt. We bouwen wel degelijk parkeerplaatsen erbij, maar het is niet genoeg volgens de eigen vastgestelde parkeernormen. Een woningbouwproject komt daardoor stil te liggen. We accepteren dit niet als ChristenUnie. In de campagne hebben we beloofd om alles te doen wat in ons vermogen ligt om betaalbare woningen te bouwen. Dat zullen we blijven doen en daar mag de kiezer ons op aanspreken.

Mocht de mogelijkheid zich voordoen om betaalbare woningbouwprojecten te realiseren met ondergrondse parkeermogelijkheden, dan zal de ChristenUnie daar natuurlijk mee instemmen. Echter, in de praktijk zorgt het realiseren van een ondergrondse parkeergelegenheid voor een duur prijskaartje: 50.000 euro per parkeerplaats. Wie gaat dat betalen? De woningzoekende! Het verschil tussen 300.000 euro of 350.000 euro voor een woning vindt de ChristenUnie te groot voor starters en ouderen in onze gemeente. Als door het maken van parkeergarages het aantal betaalbare woningen afneemt, dan accepteert de ChristenUnie dat niet. Evenals het Rijk en de provincie die geen plannen accepteren die niet voldoen aan de norm van 65% betaalbare woningen. Weer komt er dan een streep door een woningbouwproject. Dan kiezen we liever voor parkeerregulering, waardoor de kosten van een woning lager kunnen uitvallen, er een haalbare business case ontstaat en er woningen kunnen worden gebouwd. 

Een woningbouwproject vlottrekken is dus mogelijk met het invoeren van parkeerregulering. Er kunnen weliswaar minder parkeerplaatsen worden gerealiseerd volgens de parkeernormen, maar als het nieuw te bouwen woningbouwproject slechts één of nul parkeervergunningen per woning krijgt, dan loopt de parkeerdruk niet verder op in de buurt. De bewoners in de omgeving krijgen dan wél twee parkeervergunningen. Zij blijven het recht behouden om twee auto's in hun wijk kwijt te kunnen. De nieuw te bouwen woningen krijgen slechts één of soms nul vergunningen. Dit gebeurt alleen indien er heel weinig extra parkeerplaatsen kunnen worden bijgebouwd en er voldoende alternatieven zijn, zoals goede ov-verbindingen en een goede fietsinfrastructuur. 

Samen met de parkeervergunning krijgt ieder huishouden (waar de uitbreiding van parkeerregulering geldt) een bezoekersvergunning. Voor omgerekend 4 cent per uur kunt u daarmee visite ontvangen, ongeacht hoeveel gasten er met de auto komen. Dat vindt de ChristenUnie heel redelijk.

Er vindt geen parkeerregulering in heel de gemeente plaats. Dat is niet nodig, omdat er niet overal meer gebouwd kan worden binnen onze dorpen. Er is ook geen sprake van dat bij alle plekken waar nieuwbouw wordt gerealiseerd, parkeerregulering wordt ingevoerd. Alleen in die gebieden die het college voorstelt én waar te weinig parkeerplekken kunnen worden bijgebouwd vanwege de schaarse ruimte, daar wordt parkeerregulering ingevoerd. Het is voor de ChristenUnie het allerlaatste middel om toch woningen te kunnen toevoegen in onze dorpskernen.

Hieronder vindt u een overzicht van veel gestelde vragen en antwoorden. Mocht u toch nog vragen hebben, dan kunt u altijd contact opnemen met de fractie: fractie@katwijk.christenunie.nl.

  • 1) Wat heeft parkeerregulering te maken met het bouwen van betaalbare woningen?
    Bouwprojecten voor betaalbare woningen binnen onze dorpskernen lopen op dit moment vast op de huidige parkeernormen, bijvoorbeeld bij de Knarrenhof in Rijnsburg. Er is niet voldoende ruimte voor het toevoegen van betaalbare woningen met genoeg parkeerplaatsen én ruimte voor groen en speelplaatsen.

    Door gereguleerd parkeren in te voeren in de gebieden waar we willen bouwen kunnen we sturen op het parkeren in de openbare ruimte. Nieuwe woningen worden gebouwd met een lagere parkeernorm. Nieuwe bewoners krijgen nog maar één of in sommige gevallen geen enkele parkeervergunning. De parkeerrechten van bewoners van bestaande woningen is redelijk: zij krijgen twee vergunningen op een huisadres. Op deze manier blijft er voldoende ruimte voor groen en speelplaatsen en wordt de parkeerdruk in de wijk niet te hoog. Zo houden we onze wijken leefbaar. We zetten ons als ChristenUnie in om een goede overgangsregeling te treffen voor huishoudens die nu meer dan twee auto's bezitten en in gereguleerd gebied gaan vallen.

  • 2) Waarom moeten er meer woningen worden bijgebouwd in onze gemeente?
    Er is een wooncrisis gaande. We kennen allemaal jongeren die noodgedwongen thuis moeten blijven wonen, jonge gezinnen die niet 'de volgende stap' kunnen maken of denk aan ouderen voor wie geen geschikte ouderenwoning te vinden is. De ChristenUnie wil daarom onze woningbouwambitie (die we met de gemeenteraad hebben vastgesteld) vasthouden en snel meer betaalbare woningen realiseren.

  • 3) Hoeveel extra woningen levert parkeerregulering op?
    Door parkeerregulering kan er wel betaalbaar worden gebouwd. Het betekent dat allereerst al 800 extra betaalbare woningen gerealiseerd kunnen worden. Bijvoorbeeld bij het voormalige ID College, Tripodia, de Knarrenhof en het vroegere Rabobankgebouw. Door het invoeren van parkeerregulering worden de parkeerrechten van bestaande bewoners beschermd. Zij krijgen altijd recht op een parkeerplaats doordat zij twee vergunningen kunnen krijgen. De bewoners van de nieuw te bouwen woningen krijgen één of nul parkeervergunningen, zodat de buurt niet overstroomt met auto's.

  • 4) In welke gebieden is de gemeente voornemens parkeerregulering in te voeren?
    Er komt nu geen parkeerregulering in de gehele gemeente. Als parkeerregulering wordt ingevoerd dan zou dat gaan om gebieden met concrete initiatieven voor betaalbare woningen, zoals: Hof Korte Vaart / Langevaart, Visser ’t Hooft, Cultuurbedrijf De Burgt, Bloem Galanthus Rijnsburgerweg, Vliet Noordzijde / Hoftuinplein, Koestraat, Havenscharnier, Voormalig ID College, Pniëlkerk, Herstructurering Hoornes Noord-Oost, Torenflats (bij sloop en nieuwbouw), MFA Hoornes.

  • 5) Krijgen alle nog nieuw te bouwen woningen maximaal één parkeervergunning?
    Nee, van de 2.500 woningen die nog binnen onze dorpen kunnen worden gebouwd, worden er 1.700 gebouwd zonder parkeerregulering. Voor deze woningen wordt er niet gewerkt met vergunningen. Met deze plannen kunnen we gewoon doorgaan. 

    Er is een aantal beperkte, kleine gebieden waar 800 woningen gerealiseerd kunnen worden alleen met parkeerregulering. Zie daarvoor vraag 4. Dat heeft onder andere te maken met de schaarse ruimte van die projecten en de hoge parkeernormen die de gemeente heeft. Een 1- of 0-norm wordt alleen bij deze 800 nieuwbouwwoningen gehanteerd. 

    De huidige bewoners rondom deze nieuwbouwprojecten krijgen twee vergunningen én een bezoekerskaart. Zo beschermen we de huidige inwoners van buurten waar parkeerregulering wordt ingevoerd. Zij hebben als eerste het recht om te kunnen parkeren.

  • 6) Waarom komen er geen extra parkeerplaatsen of parkeergarages in plaats van parkeerregulering?
    De ruimte in onze dorpen is beperkt en daarom moeten we keuzes maken. We kiezen voor meer betaalbare woningen en een prettige leefomgeving met groen en speelplaatsen. Extra parkeerplekken komen er alleen als daar dan nog ruimte voor is.

    Het bouwen van (ondergrondse) parkeergarages is kostbaar. Deze kosten worden door een bouwer doorberekend aan de koper van een nieuwbouwwoning en dit komt al snel neer op € 50.000 per woning bij ondergrondse parkeerplekken. Op deze manier zullen woningen te duur worden en voldoen de plannen daardoor niet meer aan 65% betaalbaar. Er gaat een streep door het woningbouwproject en dat terwijl we juist dringend behoefte hebben aan betaalbare woningen.

  • 7) Waarom is er voorafgaand aan deze plannen niet met bewoners gesproken?
    Voor de ChristenUnie is het geen eerlijke vraag aan inwoners of parkeerregulering er moet komen, maar wel hoe parkeerregulering moet worden ingevoerd. Parkeerregulering is noodzakelijk als we betaalbare woningen willen bouwen voor alle woningzoekenden in onze gemeente. Bewoners en ondernemers krijgen alle ruimte om mee te praten over de plannen in hun wijk en hebben de mogelijkheid om mee te denken bij keuzes die gemaakt moeten worden.

  • 8) Zijn er geen alternatieven?
    Er zijn enkele alternatieven voor parkeerregulering te bedenken:

    a) met gemeentelijk geld de bouw van dure parkeergarages financieren. Dat drijft de prijs van nieuwe woningen op. Aangezien het om gemeentelijk geld gaat, zullen (flinke) belastingverhogingen onvermijdelijk zijn.

    b) miljoenen euro's steken in woningbouwprojecten die nu niet van de grond komen. Dat kost de gemeente dusdanig veel geld dat we niet meer in andere, belangrijke zaken kunnen investeren. 

    c) geen nieuwe, betaalbare woningen bouwen op bepaalde plekken. Zonder parkeerregulering gaat er al snel een streep door woningbouwplannen, aangezien men niet kan voldoen aan 65% betaalbare woningen in combinatie met de geldende parkeernorm én een leefbare omgeving met groen en spelen.

    d) kiezen voor minder ambitieuze woningbouw. Zonder parkeerregulering komen er 800 woningen niet van de grond. En dat zijn juist de betaalbare woningen waar een streep doorheen gaat. Dat is ongelofelijk zonde voor starters, ouderen of mensen met een kleinere portemonnee.

    Voor sommige (politieke) partijen zijn dit alternatieven. Wij zien het bovenstaande als onrealistisch. Voor de ChristenUnie is het absoluut geen alternatief om deze dure keuzes te maken. Wij kiezen voor betaalbare woningen toevoegen en dat kan in sommige gevallen alleen met parkeerregulering.

  • 9) Waarom kan er in Hillegom bijvoorbeeld wel goedkoop worden gebouwd mét parkeerplaatsen?
    De ChristenUnie wil woningen bouwen mét parkeerplaatsen. Alleen is soms de ruimte te beperkt om én voldoende woningen én genoeg parkeerplaatsen te kunnen bouwen volgens de normen die nodig zijn.

    Het voorbeeld van Hillegom (Tuindorp) is een voorbeeld van een uitbreidingslocatie. Dat zijn locaties die de bebouwde kom van de gemeente uitbreiden. Dat gaat vaak over grotere stukken grond met meer ruimte, waardoor een haalbare business case veel sneller mogelijk is, ook zonder parkeerregulering. De gemeente Katwijk heeft (bijna) alle uitbreidingslocaties al benut: ’t Duyfrak in Valkenburg, De Horn in Rijnsburg en Park Rijnsoever in Katwijk-Noord. Alleen Valkenhorst zal onze gemeente qua bebouwde omgeving nog uitbreiden.

  • 10) Wat heeft het beleid van “fietser en voetganger op 1” met parkeerregulering te maken?
    Wij zeggen al langere tijd dat de auto een ondergeschikte positie heeft ten opzichte van de fietser en de voetganger in onze gemeente. Bij het inrichten van de openbare ruimte denken we dus eerst aan deze verkeersdeelnemers.

    Bij herinrichting van straten wordt er eerst ontworpen vanuit het oog van fietsers en voetgangers. Daar staan wij helemaal achter. De ChristenUnie investeert als eerst in nieuwe of verbeterde fiets- en voetgangersinfrastructuur en ook in duurzaam vervoer, zoals het ov. We moedigen daarmee mensen aan om minder afhankelijk te zijn van de auto. Dit kan de vraag naar parkeerplaatsen verminderen, vooral in gebieden waar de ruimte juist schaars is."