Referendum

D.V. Donderdag 6 juni vindt het referendum over woningbouw in combinatie met parkeerregulering in de gemeente Katwijk plaats. Dit valt tijdens de stemdag voor de Europese verkiezingen.

De lijn van de ChristenUnie in de gemeenteraad is om vóór te stemmen bij de stelling "Meer betaalbare woningen door uitbreiding parkeerregulering". We kozen al voor deze lijn bij het opstellen van ons verkiezingsprogramma. Daarin staat op pagina 18 en 19 het volgende:

Een bijzonder geval betreft het gereguleerd parkeren door middel van vergunningen. Bij het realiseren van binnenstedelijke nieuwbouw wordt een lage parkeernorm toegepast om de parkeerdruk in een gebied niet te verhogen. Deze situatie is echter alleen handhaafbaar in combinatie met een vergunningensysteem, op dit moment geldt dat alleen voor Katwijk aan Zee. In de overige dorpskernen is een lage parkeernorm niet te handhaven. De ChristenUnie vindt dat woningen voorrang krijgen boven auto’s. Om woningen te blijven bouwen in de bestaande kernen, moet er onderzoek komen naar de meest effectieve manier van parkeren in combinatie met nieuwbouw. Als de woningnood beter kan worden opgelost met regulatie, dan staat de ChristenUnie open voor uitbreiding van vergunningsgebieden. De introductie hiervan vindt altijd plaats in overleg met bewoners. Voorwaarde is dat de prijs van de eerste vergunning laag blijft. We houden hierbij ook rekening met de belangen van ondernemingen.

De keuze voor parkeerregulering brengt natuurlijk dilemma's met zich mee, maar de ChristenUnie wil zich opstellen als een betrouwbare politieke partij. Wij hebben een duidelijke visie en stellen prioriteiten. Met ons verkiezingsprogramma in de hand bedrijven wij politiek. Inwoners weten wat ze van ons kunnen verwachten.

Klik op het kopje Waarom parkeerregulering? voor een uitgebreide toelichting op ons stemadvies vóór.