Op bezoek bij de Algemene Ouderen Bond Katwijk

Jan-Willem vd Vijver plek 2 - foto staand.jpg
Door Jan-Willem van der Vijver op 20 januari 2022 om 17:00

Op bezoek bij de Algemene Ouderen Bond Katwijk

Ben, Niels en Jan-Willem waren deze week op bezoek bij de AOBK. Voorzitter Leen van der Plas, Johan Messemaker (2e voorzitter), Cor Varkevisser (secretaris) en Arie van Beelen (bestuurslid) namen ons mee in de actuele ontwikkelingen. Knelpunten bij het nieuwe digitale parkeerbeleid, gevolgen van corona, hoeveelheid bureaucratie en de toenemende eenzaamheid waren onderwerpen van gesprek.

We hebben gesproken over praktische problemen en knelpunten die er zijn met het nieuwe digitale parkeerbeleid, waar ons raadslid Ben van der Plas overigens al meerdere keren aandacht voor heeft gevraagd bij het college. Verder hebben we gesproken over de gevolgen van corona en de hoeveelheid bureaucratie, bijvoorbeeld bij het aanvragen een van jaarlijks terugkerende subsidie.
Het stemt dankbaar en is mooi om te zien dat de AOBK belangen van ouderen in onze gemeente behartigd en zich vooral richt op een stuk ontspanning, voorlichting en dus verbinding. Het 'praatje' en dus een stukje persoonlijke aandacht zijn dingen die onbetaalbaar zijn en zich ook niet laten meten in allerhande 'cijfers'. Daar hebben we diverse voorbeelden van gehoord. De ChristenUnie staat voor een samenleving die gebaseerd is op naastenliefde. Uitganspunt is dat elk mens waardevol is en dat niet alles maakbaar is. Daarom is het zo belangrijk om het werk van de AOBK te steunen.
Ouderen in onze gemeente verdienen steun en aandacht. Met name de ouderen met lichamelijke en geestelijke klachten, verminderende mobiliteit en/of een beperkt netwerk. Eenzaamheid is een steeds groter wordend risico. De ChristenUnie zet zich in om deze eenzaamheid te bestrijden op basis van de 'uitvoeringsagenda eenzaamheid' zie
De ChristenUnie vindt het belangrijk dat voorzieningen met een sociale functie open kunnen blijven en dat hierover overleg is met wijken, verenigingen en diaconieën.
Kort gezegd zou Katwijk ‘ouderen-proof’ moeten zijn om zo Recht te Doen aan onze ouderen!

Zie de website www.aobk.nl voor meer informatie. De bond voor 50(!) plussers.
Bezoek bij AOBK 1

Labels: , ,