Doe mee met goedkoop warmtenet in Kalkoven

Niels Haasnoot - plek 5.jpg
Door Niels Haasnoot op 27 januari 2022 om 16:00

Doe mee met goedkoop warmtenet in Kalkoven

Goed nieuws! Uit de kostencalculator blijkt dat het warmtenet in de buurt Kalkoven in de Hoornes goedkoper is dan de huidige aardgasaansluiting. Er wordt gebruik gemaakt van de getallen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de bond die de consumenten beschermt. De huidige gasprijs ligt nog hoger. ChristenUnie stemde enkele jaren geleden al enthousiast in om een warmtenet te onderzoeken dat duurzaam en betaalbaar is.

Wij hadden vertrouwen in de wethouder dat dit ging lukken! En nu wordt het een van de goedkoopste warmtenetten van Nederland. Bewoners van Kalkoven kunnen nog steeds meedoen. Hoe meer aansluitingen, hoe betaalbaarder!

Europa is uiterlijk in 2050 klimaatneutraal en dat betekent dat er niet meer met aardgas wordt verwarmd. Geen enkel land en geen enkele gemeente uitgezonderd. De beweegredenen zijn duidelijk: aardgas is een fossiele brandstof, er is aardbevingsproblematiek in Groningen en internationaal zijn er spanningen rondom Rusland en Oekraïne waardoor aardgasleveringen in gevaar kunnen komen. Alle redenen om aan de slag te gaan met duurzame warmte.

De ChristenUnie wil mensen niet dwingen om van het aardgas af te gaan, al weten we wel dat er een keer een eind aan het gebruik ervan komt. Er ligt nu wel een heel mooi aanbod voor de huishoudens in Kalkoven, mede door financiering vanuit het Rijk. Als gemeente kunnen we de woningverduurzaming niet betalen, daar moet het Rijk bij helpen. Alleen met financiën vanuit het Rijk kan verduurzaming een succes worden! Nu het financieel haalbaar blijkt en duurzaam kan, wil de ChristenUnie stappen maken. Zo doen we samen recht aan Gods schepping.

Mensen die niet in Kalkoven wonen en hun huis aardgasvrij willen maken, hoeven niet te wachten op een warmtenet. Zelf kan er al begonnen worden! Zijn de financiën een probleem? Dan verwijzen wij naar het Nationaal Warmtefonds, waarmee de lasten gelijk blijven bij investering in een duurzaam verwarmde woning.

Meer informatie over het nieuwe warmtenet in de Hoornes? Ga dan naar de website van Hoornes Aardgasvrij. Woont u in Kalkoven en wilt u weten wat de warmte gaat kosten als u aangesloten wordt op het warmtenet? Klik dan hier: https://tinyurl.com/m957z5nr

Labels: ,