Op bezoek bij Gezinshuis de Stal in Rijnsburg

Door Geesje Haasnoot op 14 april 2022 om 10:00

Op bezoek bij Gezinshuis de Stal in Rijnsburg

Bezoek Gezinshuis de Stal

Afgelopen week waren ChristenUnie raadsleden Geesje Haasnoot en Jan-Willem van der Vijver op bezoek bij Gezinshuis De Stal in Rijnsburg. Wij mochten in gesprek met Maarten en Lobat Kraijenoord, de initiatiefnemers.

Op een rustgevende en prachtige locatie is door de hulp van veel lokale mensen en bedrijven dit gezinshuis tot stand gekomen. Maarten en Lobat deelden met ons hun passie en missie om (pleeg)kinderen te verzorgen en hen de liefde, geloof en verzorging te geven die deze kinderen zo missen. Lobat weet als geen ander hoe het is om als kind niet gekend te worden en geen liefde te ontvangen. Ze heeft daar ook een boek over geschreven met de titel ‘Eindelijk Mijn Kopje Thee’. Lobat en Maarten zijn met recht professionals en kunnen in complexe situaties van kinderen rust en orde creëren, zodat er vanuit daar herstel mogelijk is en de vicieuze cirkel waar deze kinderen zich dan in bevinden doorbroken kan worden.

Helaas lopen ook Lobat en Maarten aan tegen ‘het systeem’ en de administratieve last is groot. Zo is er bijvoorbeeld veel gesteggel met de gemeente over in welke categorie zorg (zwaar, middel of laag) een jongere valt. “Je zou toch denken dat bij een erkende organisatie zoals De Stal er meer vertrouwen is in de professionaliteit van deze mensen”, aldus raadslid Geesje Haasnoot. De ChristenUnie gaat aan de slag met deze voorbeelden om te kijken waar dit nu mis loopt.

1 op de 10 jongeren in Nederland heeft inmiddels te maken met jeugdzorg. En als we ons beperken tot de leeftijd 18 jaar dan is dat bijna 1 op 8. Al deze ontwikkelingen en ook bovenstaande ervaringen vanuit de praktijk vragen om een kritische blik op en een bijsturing van de visie van de overheid op jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering. Tweede Kamerlid van de ChristenUnie Don Ceder heeft onlangs een startagenda ‘Ieder kind verdient een thuis’ gepresenteerd. Vanuit de ChristenUnie Katwijk is er een korte lijn met de Tweede Kamerfractie en specifiek ook met woordvoerder Don Ceder om ervaringen vanuit de praktijk te delen.

Zie www.gezinshuisdestal.nl voor meer informatie.

Labels: ,