Behoud onze horizon!

Geesje Haasnoot - plek 3.jpg
Door Geesje Haasnoot op 15 september 2023 om 20:00

Behoud onze horizon!

Functioneel of niet, behoud onze kerken!

Kerken kenmerken de horizon van Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg. Ze zijn onlosmakelijk verbonden met onze gemeente en onze inwoners. Door de jaren heen hebben generaties voor ons de kerkbanken versleten. Er werd getrouwd, gerouwd en keer op keer mocht het woord van God verkondigd worden. Tot op de dag van vandaag. Maar wat gebeurt er bij herbestemming?

De gemeenteraad spreekt met elkaar over de kerkenvisie. Met het opstellen van de Kerkenvisie brengt de gemeente Katwijk de uitdagingen waar kerkgenootschappen met hun gebouwen voor staan in beeld. Ook in Katwijk is de trend van ontkerkelijking op te merken. ChristenUnie Raadslid Geesje Haasnoot: "Ik kan mij nog goed herinneren dat ik als tiener niet te laat met mijn vriendinnen naar de Oude of Nieuwe kerk in Katwijk moest gaan, want dan was het zoeken naar een plekje. Dat is nu vaak anders, maar ik vind het nog steeds enorm genieten als de kerk weer eens ouderwets bomvol zit en er uit volle borst wordt meezongen met het orgel.”

De kerkenvisie is gezamenlijk met kerkgemeenschappen, erfgoedorganisaties en samenwerkingspartners opgesteld. Het college spreekt hiermee het voornemen uit om zich in te zetten voor het behoud van kerkgebouwen, het ondersteunen van kerkgemeenschappen bij instandhouding, het herstemmen en te verduurzamen van hun gebouwen.

Haasnoot: “Het is belangrijk dat onze generatie alles in het werk stelt om deze bijzondere gebouwen, die in grote mate bijdragen aan de identiteit en leefomgeving van de dorpskernen, doorgeven aan de volgende generaties. Met de kerkenvisie zetten we hier een enorme stap in vooruit. Het mooiste is natuurlijk als in al die kerkgebouwen mensen in diensten blijven samenkomen. Maar er kan een moment komen dat zo’n gebouw toch verkocht moet worden, en dan is het waardevol om het te behouden voor ons dorp en nageslacht.”

Labels: , ,