Steun voor onderzoek naar asielzoekerscentrum Valkenburg

donderdag 13 december 2007 09:00

In de commissievergadering van 6 december bleek de ChristenUnie de enige fractie te zijn die direct een positieve grondhouding innam over het tijdelijk AZC te Valkenburg. Het college had gevraagd om een uitspraak en randvoorwaarden van de commissie op basis waarvan het college nader onderzoek zou starten. Dat wil niet zeggen dat dit centrum er ook daadwerkelijk komt. Het college gaat met name aan de slag met de onveiligheidsgevoelens van omwonenden en gebruikers van het gebied. Tevens zullen de gebouwen van een gebruiksvergunning moeten zijn voorzien voordat het COA groen licht krijgt.

De collegepartijen CDA en GB hadden hun grote bedenkingen en namen direct stelling in: maximaal 300 in plaats van de gewenste 600. De VVD wenst helemaal geen deur open te willen zetten voor medemensen in nood, een negatieve grondhouding derhalve.

De ChristenUnie vond dat het college eerst maar eens onderzoek moest doen en daarover terug moet komen naar de gemeenteraad voordat allerlei aannames worden gedaan zoals de meeste fracties dat deden. Een positieve grondhouding voor hulp voor onze medemens

Wel had de fractie kritiek op de rommelige communicatie over dit onderwerp. Er was veel informatie al bekend maar dit was via verschillende bronnen verlopen. De ChristenUnie vind dat het college de informatie nog maar eens goed op een rijtje moest zetten en een paar uur communicatie extra in zetten om onnodige onrust te voorkomen. Binnen enkele dagen lag er een persbericht met de verwijzing naar een vraag en antwoord rubriek op de site van de gemeente Katwijk.

Tenslotte was er brede steun voor het plan van de ChristenUnie om als commissie op korte termijn een bezoek te brengen aan de voormalige officiersgebouwen en de omgeving van het vliegkamp.