Is er nog toekomst voor activiteiten voor ouderen in Rijndal?

maandag 02 november 2009 10:00

Dit vroeg Atie Kuijt van de ChristenUnie zich af toen zij vrijdag, 30 oktober jl. (misschien wel de laatste) koffieochtend bezocht op uitnodiging van de ouderen in het complex Rijndal. De avond daarvoor had zij in de raadsvergadering wethouder Van Duijn gevraagd wat hij had gedaan om deze ruimte te behouden voor deze activiteiten, maar ook hoe hij het voor deze groep van 35 ouderen zou oplossen zodat in de toekomst dit mooie initiatief kon blijven bestaan. Een prachtig initiatief van ontmoeting voor zowel mannen als vrouwen, helemaal passend in het WMO-beleid.

In het antwoord van de wethouder was geen betrokkenheid te vinden. Hij had namelijk via de media vernomen dat deze groep ouderen weg moest, terwijl al in juni bekend was dat de huurder van de ruimte, Valent, uit het Rijndal zou vertrekken naar Valkenburg. Bovendien moest toch ook bij hem bekend zijn dat vrijwilligers van de Stichting Welzijn Ouderen Katwijk deze activiteiten organiseren. Een organisatie die nota bene gesubsidieerd wordt door de gemeente. Voorlopig blijven de ouderen met veel vraagtekens zitten over hun toekomst.

De ChristenUnie is van mening dat de wethouder met een oplossing moet komen, want juist de Wet Maatschappelijke Ondersteuning biedt kansen aan initiatieven vanuit de bevolking. Ook de Stichting Ouderen Welzijn Katwijk zal hierin haar verantwoordelijkheid moeten nemen.