Jeugdbeleid

zaterdag 10 februari 2007 10:09

Hoeveel jongeren van 12 - 16 jaar worden tussen 2007 en 2009 van de straat naar een veilige plek in een jeugdcentrum geleid?

Zoals bekend is er veel jeugd op straat, vooral ’s avonds en in de weekends en wordt door de jongeren in de duinen, op het strand, onder bruggen en viaducten en andere hangplekken behoorlijk wat alcohol genuttigd (en drugs.) Jongerenwerkers en de straatwerkers van Stichting De Brug zullen dat zeker beamen. Overmatig gebruik is niet bevorderlijk voor de gezondheid van onze jongeren en dit is toch wel een van de belangrijkste argumenten om jongeren van de straat de centra in te krijgen. Centra die veilig zijn en waar ze gezellig en zinvol bezig kunnen zijn, zonder alcohol en drugs.

Nieuw beleid wordt in gang gezet, wat inhoudt dat beheerders zullen worden aangesteld voor extra openstelling tijdens de middag en zaterdagavond, meer deskundigheidsbevordering voor de vrijwilligers die de jongeren opvangen. Ook komt er uitbreiding van het aantal uren van jongerenwerkers en de programmering binnen het tienerwerk krijgt meer aandacht. Ja, op papier ziet het beleid er goed uit.

De ChristenUnie is kritisch ten opzichte van de uitvoering van dit beleid. De maatregelen lijken prima, maar hoe zal het in de praktijk gaan. Heeft het college de probleemstelling en de resultaatdefinitie van dit jeugdbeleid helder, samen met de doelstelling. Belangrijk voor de uitvoering is natuurlijk ook hoe geregeld wordt dat elke partner zijn afspraken nakomt.

Deze afspraken moeten heel goed op elkaar afgestemd zijn. Zonder goede afspraken en regels komt er van dit jeugdbeleid niet veel terecht. De ChristenUnie heeft de wethouder verzocht om de commissie op de hoogte te houden van het proces van de uitvoering. Het is natuurlijk lastig om een precies aantal te noemen, maar een schatting moet toch te geven zijn, want het college weet hoeveel jongeren er nu op straat rondhangen. De ChristenUnie volgt het beleid kritisch en is benieuwd naar het aantal jongeren dat de aankomende jaren niet meer rondhangt, maar zich thuis voelt in de centra.