Vragen over controles zomerhuizen

1555437803-29-Zomerhuis1.jpg
Jan-Willem vd Vijver plek 2 - foto staand.jpg
Door Jan-Willem van der Vijver op 4 april 2022 om 09:00

Vragen over controles zomerhuizen

De gemeente Katwijk brengt 'de staat' van de bouw en brandveiligheid van zomerhuizen in kaart. Dit om vervolgens in beeld te kunnen brengen welke risico's er zijn. De ChristenUnie heeft meerdere, zorgelijke, signalen gekregen over de wijze waarop deze controles uitgevoerd worden en stelt hier, bij monde van raadslid Jan-Willem van der Vijver, vragen over.

In de Kadernota 2022 (14904), vastgesteld door de raad op 8 juli 2021, staat op pagina 6 vermeld dat ‘In eerste instantie alle zomerhuizen in kaart moeten worden gebracht en dat er middels een analyse later een aanpak per categorie kan worden bepaald om vervolgens in beeld te kunnen brengen welke risico’s er zijn door het bewonen van zomerhuizen’. Er zou ook een raadsvoorstel hieromtrent worden ingediend valt te lezen in de kadernota.

De ChristenUnie stelt hier de volgende vragen over:

1- Is er een plan van aanpak om de situatie in beeld te brengen? Zo ja, ontvang ik dat graag. Als er geen plan van aanpak is, of dat plan geen communicatiestrategie bevat, verneem ik graag welke informatie op welk moment is verstrekt aan eigenaren / huurders en op welke wijze.

2- De ChristenUnie ontvangt zorgelijke signalen over de wijze waarop deze ‘controles’ worden uitgevoerd. ‘Drie mannen’ die de controle in een zomerhuisje uitvoeren, foto’s die worden gemaakt met de mobiele telefoons van deze inspecteurs etc. De ChristenUnie krijgt signalen dat dit als intimiderend wordt ervaren.

  1. Zijn dit soort signalen u bekend?
  2. Zo ja, wat is er met eerdere signalen hieromtrent gedaan?
  3. Waarom komen de inspecteurs met z’n drieën?
  4. Wat wordt er gedaan met deze foto’s?
  5. Wat zijn dit voor soort gegevensdragers waarmee de foto’s worden gemaakt en hoe wordt recht gedaan aan de privacy van de bewoner(s)?

3-

  1. Hoeveel van dit soort controles zijn er reeds uitgevoerd?
  2. Wanneer is er een eerste opbrengst te verwachten van deze inventarisatie?
  3. Krijgen de bewoners / eigenaren direct na controle een op maat gemaakte terugkoppeling van deze controle?
  4. Zo ja, op welke wijze, zo nee waarom niet?

4- Kunt u ons het in de kadernota toegezegde raadsvoorstel toesturen? Als het nog niet beschikbaar is, wanneer wordt het aangeboden aan de raad?

Labels: ,