Aanpakken van overlast in centrum Katwijk aan Zee

Jan-Willem vd Vijver plek 2 - foto staand.jpg
Door Jan-Willem van der Vijver op 2 oktober 2023 om 20:00

Aanpakken van overlast in centrum Katwijk aan Zee

Er kwam een brandbrief van van onze inwoners

Onze inwoners zijn de overlast op de Voorstraat en de Dwarsstraat in Katwijk aan Zee zat! Vooral op vrijdag- en zaterdagnacht is het bonje. Daar moeten we wat mee, maar wat? We hebben hierover de volgende vragen gesteld.

De gemeenteraad heeft een brief ontvangen van omwonenden van de Voorstraat, Dwarsstraat in Katwijk aan Zee met betrekking tot de ervaren overlast met name op vrijdag- en zaterdagnacht afkomstig van met name ‘The Safe’. Los van deze brief heeft de ChristenUnie van diverse omwonenden zelf meermaals klachten gekregen. Ook heeft een fractielid van ons bij een omwonende gekeken op een zaterdagnacht hoe dat nu is. De ChristenUnie heeft ook met de wijkraad Katwijk aan Zee gesproken voor de zomervakantie hieromtrent. Al deze input zorgt voor de nodige zorgpunten bij onze fractie.

Namens de ChristenUnie stel ik de volgende informatieve vragen:

1- Wat is de status van de toezicht- en handhaving op vrijdag- en zaterdagnacht? Is er reeds extra (politie)toezicht ingezet?

2- In hoeverre wordt er ook door de gemeente geconstateerd dat er meer (zwerf)afval op straat ligt dan voorheen en hoe is het schoonmaken georganiseerd? Wordt er op deze klachten van omwonenden ook ingespeeld rondom viezigheid, bijvoorbeeld waar het gaat over het urineren tegen gevels?

3- In hoeverre worden de camerabeelden van de politie rond de ‘piekmomenten’ op vrijdag- en zaterdagnacht live uitgekeken van het centrum van Katwijk aan Zee? Is er ook overlast zichtbaar op deze beelden en hoe ziet het proces van opvolging er dan vervolgens uit?

4- In hoeverre wordt er al gesproken met de relevante partners (jongerenwerk, politie, horeca etc) over een integrale aanpak om deze overlast een halt toe te roepen?

5- Hoeveel meldingen zijn er bij de gemeente en politie ontvangen omtrent de overlast op de vrijdag- en zaterdagavond en nacht? Dan gaat het om feitelijke overlastmeldingen, maar ook bijvoorbeeld om fixiemeldingen op maandagochtend van vernielingen etc.?

Labels: , ,